Waarom draait de aarde steeds minder snel om haar as?

De maan zou zich ook steeds verder verwijderen van de aarde.
Ik heb ooit eens gelezen dat er een verband zou zijn ,maar heb het nooit begrepen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Er is inderdaad een verband.

De maan draait rond de aarde (en wel sneller dan de aarde rond haar as draait). Daardoor hebben wij de bekende getijden.

Die getijden treden niet alleen op in het zeewater; de hele aarde wordt vervormd. Ook steen is vervormbaar, en het binnenste van de aarde is zelfs vloeibaar.

We *zien* de getijden alleen maar in het water doordat water zo makkelijk vloeit; in feite wordt echter de complete aarde continu gekneed door de maan.

Door dat kneden ontstaat een hoop warmte. Warmte is energie. De wet van behoud van energie zegt, dat die energie ergens vandaan moet komen - en die energie kan alleen maar uit de draaiing van de aarde komen.

De warmteproductie betekent dus dat de aarde wat langzamer om haar as gaat draaien.

Nu is er nog een tweede wet: de wet van behoud van impulsmoment, anders gezegd: de wet van behoud van totale hoeveelheid draaiing.

Als de aarde langzamer om haar as gaat draaien, en de totale hoeveelheid draaiing moet gelijk blijven - dan kan dat maar op één manier, namelijk doordat de maan sneller rond de aarde gaat draaien.

Daardoor wordt de maan langzaam "weggeslingerd": sneller draaien betekent op een grotere afstand rond de aarde gaan draaien. Dit is zo'n 4 cm per jaar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank,
Begin het al een beetje te snappen , eindelijk eens op een begrijpelijker manier uitgelegd
Doch blijf ik het vreemd vinden dat men de maan en de aarde en de bewegingsveranderingen aan mekaar koppelt zonder over andere mogelijkheden te spreken ...zoals invloed zon (die ook voor getijdenwerking zorgt) en andere factoren (planeten ed.)
Cryofiel
13 jaar geleden
Die andere mogelijkheden zijn er ook, en ze spelen daadwerkelijk een rol. Voor de aarde is het effect van de maan het belangrijkste, dus dat wordt als eerste bekeken. De zon speelt ook een rol. Bij Mercurius, een kleine planeet zonder maan die dicht bij de zon staat, is de zon er al in geslaagd de draaiing van Mercurius te stoppen - volgens hetzelfde mechanisme dat ik in mijn antwoord beschreef voor aarde-maan. Mercurius staat nu dus voor eeuwig met dezelfde kant naar de zon gericht. Als de aarde geen maan zou hebben, zou dat bij de aarde ook gebeuren. Door hetzelfde mechanisme zou het aarde-maan-systeem tot stilstand moeten komen, en altijd met dezelfde kant naar de zon moeten zijn gericht. Dit is echter niet mogelijk: het aarde-maan-systeem *moet* roteren, anders klappen aarde en maan op elkaar. De aarde kan niet (zoals Mercurius) zodanig afremmen dat ze altijd dezelfde kant naar de zon richt, want de aarde moet óók - zoals hierboven beschreven - altijd dezelfde kant naar de maan richten - en dat kan niet tegelijk. Planeten spelen ook een rol, maar die is zo gigantisch klein, dat we daar niets van merken. De aarde heeft wel met de maan gedaan wat de maan nu met de aarde aan het doen is: de aarde is er al in geslaagd, de draaiing van de maan rond haar eigen as te stoppen. Daardoor kijken wij altijd tegen dezelfde kant van de maan aan. Hetzelfde geldt voor de manen van andere planeten: die richten ook altijd dezelfde kant naar hun planeet. Bij Pluto en zijn maan Charon is het al over-en-weer gelukt: bij beide is de draaiing rond de eigen as tot stilstand gekomen, beide richten dus altijd dezelfde kant naar de ander. Het proces dat bij aarde-maan nog aan de gang is, is dus bij Pluto-Charon al voltooid.

Andere antwoorden (1)

Daar is een heel wetenschappelijk antwoord voor.

Het schijnt dat de maan zich heel langzaam van de aarde verwijdert en dat daardoor ( via de getijdenwerking ) de aarde iets langzamer gaat draaien. Dat is bijna niet meetbaar, maar toch neemt de dag met 1,7 Milliseconde per eeuw af.

Enfin, lees dit artikel maar, misschien helpt het je verder.

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Aarde/008.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1,7 milliseconde per eeuw? Zo, dan duurt het nog zon slordige 185 miljard eeuw voordat we stilstaan (lineair gerekend). Fijn dat zich daar wetenschappers mee bezighouden.