"We hebben twee vulkanen, een daarvan is de Zuidwalvulkaan in de Waddenzee en de ander ligt in de Noordzee." De twee vulkanen waren zo'n 150 miljoen jaar geleden actief, maar zijn nu dood.
De universitair hoofddocent vertelt dat de vulkanen ontstaan zijn in een fase van tectonische activiteit. "De aardplaten bewogen over het oppervlak in het late Jura, zo'n 150 miljoen jaar geleden, en bewogen uit elkaar." Normaal ontstaan vulkanen op de grens van aardplaten, maar deze vulkanen zijn ontstaan door oprekking van de landplaten. "Wij zitten op de Europese aardplaat. In het late Jura was die plaat nog groter. Maar die plaat brak op in de continenten die we nu kennen. Het uit elkaar breken gaat gepaard met rek en het vormen van nieuwe oceanische bekkens." Dat gebeurde ook in Nederland. "De korst van de aardplaat wordt dunner, de mantel komt omhoog en daardoor vormt magma."
Of er een vulkaan onder Rotterdam zit, is nog niet met zekerheid te zeggen. "Nou, er zit lavagesteente in de ondergrond. Maar of dat echt gedefinieerd gaat worden als een vulkaan, is nog niet duidelijk, want dit onderzoek is nog gaande."
Toegevoegd op 18 april 2024 09:09: tekst
fremar
een week geleden
Milo
een week geleden
klopt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mikaapje
een week geleden
Zijn de vulkanen in de Eifel ook zo ontstaan?
Mikaapje
een week geleden
En Italië?