Hoe ver reikt een orkaan?

Stel dat er een flinke orkaan over de olievlek in de USA gaat. Die orkaan zuigt olie naar boven (dat doen orkanen). Hoe veel kilometer verderop wordt de olie dan weer naar beneden gelanceerd, en hoeveel kilometer landinwaarts in de USA zal er flinke vervuiling zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn gevallen bekend van vissenregens die zich voordeden op 500 km. vanaf de plaats waar de vissen door een waterhoos waren opgezogen, dus in theorie zou dat bij de olie ook moeten kunnen.
Wáár de olie precies terecht komt hangt helemaal af van de atmosferische omstandigheden, dat kan in principe overal zijn.

De sahara-zandregens die we hier wel eens hebben, zijn natuurlijk wel anders dan de vissenregens. Het saharazand is zó fijn dat het makkelijk in de atmosfeer terecht komt en over grote afstanden meegenomen kan worden.

Vanuit de VS zijn er veel meldingen over olie-achtige regen. Dit zou dan kunnen omdat BP chemische dispergeermiddelen op de olievlek heeft gegooid waardoor de oliedeeltjes kleiner zijn geworden en dus makkelijker in de atmosfeer terecht kunnen komen. Ik acht de kans dat dat onder normale weersomstandigheden gebeurt, heel klein (verdampt zeewater is vrij van vervuilingen) maar bij orkanen zou het wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vele honderhen kilometers.

Zandstormen in de sahara zorgen zelf in Nederland nog voor laagjes stof op de autos..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Orkanen in de zuidelijke van de Verenigde Staten hennen repercussies op het weer in West Europa (meestal in de vorm van depressies , maar ook wel stormen)
De meeste orkanen die invloed hebben op ons weer breken meestal in het Caraïbisch gebied uit ... eens ze aan land gaan verminderen ze doorgaans snel in sterkte en worden afgezwakt tot een tropische storm en storm
Een orkaan die bijv.New York bereikt is een hoge uitzondering.
Het is wel zo dat wanneer de baan van de orkaan weer op zee komt ,dat die terug aan snelheid wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Beestie, Dank voor je antwoord maar ik begrijp het nog niet helemaal. Ik vroeg me af hoever een orkaan Olie mee kan nemen mocht er een orkaan over de Amerikaanse olievlek trekken. We weten dat Orkanen daarna gemakkelijk Florida / New Orleans kunnen bereiken. Komt er nadat de orkaan gezakt is een dikke oliebende naar beneden in deze steden? En hoever landinwaarts kan de olie meegenomen worden?