Waarom liggen er oerwouden en geen woestijnen op de evenaar?

Op de evenaar zouden woestijnen moeten liggen want dat is het warmste punt van de aarde.

2 jaar geleden
4.1K
Thecis
2 jaar geleden
Dat is dus kennelijk niet zo...

Antwoorden (3)

Volstrekt nergens op aarde is het te warm voor planten, het gaat er om of er water voldoende is. En juist op en rond de evenaar regent het vaak, omdat de lucht daar wordt opgewarmd en daardoor opstijgt. Op grotere hoogte koelt die lucht dan af, waardoor de waterdamp condenseert.
2 jaar geleden
Het kenmerk van een woestijn is niet zozeer de warmte (of de zonkracht) maar de afwezigheid van water (rivieren of neerslag). In een aantal opzichten kan ook het zuidpoolgebied als woestijn worden beschouwd.
De evenaar is bovendien niet het warmste punt, omdat temperatuur niet alleen door de positie vd zon wordt bepaald. Zo is de temperatuur in Amsterdam en Berlijn heel anders, net Rome en New York.
2 jaar geleden
Meestal liggen er oerwouden (= tropisch regenwoud) op de evenaar. Dat heeft te maken met de vaak overvloedige regenval. Oerwouden beslaan 6% van de aardoppervlakte.
Maar er liggen ook andere landschappen op de evenaar.
Bijv. een woestijn: de Sabena Desert in Kenia.
Bijv. een droge savanne: in Ecuador en Bilesha plain in Kenia/Somalië
Bijv. een vochtige savanne: ten westen/noorden/oosten van het Victoriameer.
Woestijnen (definitie: minder dan 250 mm neerslag per jaar; 30% van de aardoppervlakte) liggen over het algemeen tussen de 15de en 35ste breedtegraad. Het zijn de droogste en warmste gebieden op aarde.
De warmste plek op aarde is niet op of dichtbij de evenaar. De warmste plek is Dollol in de Danakil woestijn in Ethiopië - op de 14de breedtegraad. Een jaargemiddelde van 34 graden.
Het droogste gebied aarde is he kustgebied in Chili tussen Arica en Antofagasta, tussen de 18de en 24ste breedtegraad. Minder dan 1 mm neerslag per jaar.
De meeste neerslag, bijna 12.000 mm per jaar, in Meghalaya (India); 25ste breedtegraad.
Toegevoegd op 02 april 2022 09:49: tekst