Moest Vlaanderen bij Nederland komen ,waar zou dan het geografish middelpunt ongeveer zijn?

Ergens in Noord Brabant vermoed ik

Toegevoegd na 1 minuut:
Brussel niet inbegrepen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dat kaartje . Ik denk dat Nederland- Vlaanderen een prima land zou worden. Je hebt misschien een visionaire vraag gesteld . Qua energie is het ook interessant . Wij kunnen van de Vlaamse kernenergie gebruikmaken voor de stroomproduktie terwijl de Vlamingen goedkoop en met zekerheid gas van Nederland kan bekomen.

Antwoorden (3)

Brussel kan het niet zijn; dat ligt helemaal in het zuiden!

Het beste kun je daarvoor een kaartje van de hele Benelux en het noorden van Frankrijk uitprinten en op een stukje karton plakken. Vanaf Groningen om de grens heen uitknippen, en vervolgens het deel onder de taalgrens (globaal loopt die over de lijn Aken-Calais... ik neem aan dat je Frans Vlaanderen er ook bij wilt hebben?) en probeer dit plaatje op de punt van een pen te laten balanceren. Op het punt waar het plaatje in evenwicht is, ligt het geografisch middelpunt.
Dat zwaartepunt zal ongeveer rond Utrecht liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht e.o.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het voor je uitrekenen. Voor NL is dat Amersfoort. Voor Belgie is het Nil-SaintVincent (bron wikipedia, is wel discussie over de precieze locatie van beide middelpunten, maar goed). Het oppervlakte van NL is 41500 km2. Het oppervlakte van B is 30500 km2. De afstand (D) Amersfoort - Nil kan je met google maps uitrekenen=221 km. Het geografisch middelpunt ligt op de lijn Amersfoort - Nil en wel op D*(B/A+B) km vanaf Nil. 221*(30.5/30.5+41.5)= 93,6 km vanaf Nil-SaintVincent. En dat is ergens in de buurt van Lille / Zoersel

Toegevoegd na 39 minuten:
Sorry, vergissing, het is 93,6 km vanaf Amersfoort. Dan kom je uit ergens in de buurt van Ulvenhout en Galder onder Breda.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor Vlaanderen is het :Buggenhout
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afstand tussen Amersfoort en Buggenhout is iets meer dan 150 km.
Aangezien Nederland in oppervlakte tussen 2 en 2.5 zwaarder weegt lijkt me 60 km ten zuiden van Amersfoort wel redelijk....en dan kom ik in de omgeving van Gorinchem