Gedurende de Zesdaagse Oorlog van 1967, veroverde Israël het grootste deel van het gebied op Syrië en begon in 1970 met het stichten van nederzettingen. In 1981 werden deze door Israël geannexeerd en werd een 'Golan Hoogten-wet' gemaakt. Deze annexatie is illegaal onder het volkenrecht. De Verenigde Naties veroordeelden in diverse resoluties, onder meer resolutie 497 van de Veiligheidsraad, de Israëlische verovering, bezetting en annexatie. Tot op heden wordt aangedrongen op een militaire terugtrekking uit het gebied en onderhandelingen met buurland Syrië. Syrië eist de volkenrechtelijk tot zijn territorium behorende Hoogten van Golan terug, gesteund door diverse VN-resoluties.
fremar
3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Maar wat is het antwoord op de vraag?
Parra187
3 jaar geleden
de facto dus israel, de jure syrie
gast111251
3 jaar geleden
Dus men is dan in Syrië als hij zich in het Golanvallei bevindt
ItisILeClerc
3 jaar geleden
Er bestaat geen Golanvallei. De Golan Hoogvlakte bevindt zich in Israel.
Het is een prachtig gebied met wijngaarden en groene weiden met Nederlandse koeien.