Hoe kan het dat op de evenaar de zon 12 uur lang schijnt?

en natuurlijk ook ongeveer 12 uur nacht?

3 jaar geleden
1.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Je snapt wel waarom we in Nederland juist in de winter korter licht hebben in de winter dan 12 uur en in de zomer langer licht dan 12 uur?

Het beste antwoord

Omdat de evenaar (het "midden" van de bol (B)) niet de dag/nacht-afwijking ervaart zoals de noordelijker en zuidelijker gelegen gebieden.

Laten we het een stap simpeler voorstellen dan het nu is. ( Plaatje LINKS 0 Graden. )
Stel je voor dat de aarde perfect parallel aan de zon zou draaien.
Dan zou (bijna) elk punt op de aarde ~12 uur dag en nacht kennen. (noordaspunt en zuidaspunt even buiten beschouwing gelaten).
Je zou een verticale denkbeeldige streep op de aarde kunnen denken die van "geen licht" naar "vol licht" naar "geen licht gaat". Elk punt van noord naar zuid ervaart dan precies dezelfde cyclus. Op de tekening die ik bij heb gevoegd zie je dat in de situatie LINKS A, B en C altijd even lang zouden zijn, even lang zich in de zon bevinden, als de as op 0 graden zou staan.

Echter in werkelijkheid staat de aarde gedraaid ten opzichte van de zon. Dat heeft effect voor de daglengte voor alles wat zich niet op B(evenaar bevindt). Je ziet dat B in alle gevallen(op alle plaatjes) even lang is. Lijn A wordt korter en lijn C wordt langer (althans het deel wat in het licht komt te liggen. Dat is dus de situatie in de winter voor ons. Een half jaar later als de aarde aan de andere kant van de zon komt te staan zie je precies het omgekeerde A langer en C korter. B blijft gelijk in alle gevallen.

In de lente en herfst is de baan die evenaar aflegt wel vreemder, maar in de praktijk kom je ook weer op 12 uur uit.
===

In de praktijk is het allemaal natuurlijk net een klein beetje afwijkend, zodat plaatsen op de evenaar het hele jaar net iets meer dan 12 uur licht ontvangen. Dit effect wordt in je andere vraag uitgelegd.
Toegevoegd op 09 december 2020 11:23: tekst
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
goed antwoord! misschien een beetje te ingewikkeld voor iemand van 13 xD wel bedankt!