Is Curaçao een land?

Ik dacht altijd dat Curaçao een eiland was dat tot Nederland behoorde, maar ik hoor telkens mensen die wat anders zeggen. Curaçao bestaat kennelijk uit meerdere landen? Maar behoort Curaçao dan nog wel tot Nederland? Ik begrijp het niet meer.

3 jaar geleden
4.1K
ronron1212
3 jaar geleden
een eiland kan toch ook een land zijn kijk naar enegeland.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Sinds wanneer is Engeland een eiland? En wat zijn Schotland en Wales dan?
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWieda sinds wanneer is schotland en wals geen engeland dan?
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda je hoort liever Engeland, Groot-Brittannië of Verenigd Koninkrijk
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Het gaat er niet om wat ik liever hoor. Engeland een eiland noemen is gewoon fout.
Engeland is alleen het zuidelijk deel van het eiland dat Groot-Brittannië heet. Een westelijk gedeelte heet Wales en het noordelijk gedeelte heet Schotland.
Het Verenigd Koninkrijk omvat Groot-Brittannië plus Noord-Ierland.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda kom er jaarlijks dus dat weet ik ook gek alleen dat iedereen het gewoon Engeland noemt toch ik ga met vakantie naar engeland de ene keer naar wales de andere keer naar schotland of zuid engeland en soms een rondreis door het gehele land
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda hoe je het ook noemt het blijft een eiland
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1312, de nam Engeland gebruiken voor het eiland groot Brittannië is een 'pars pro toto' en formele fout. Formele-juridisch is Engeland een deel van het eiland; Wales en Schotland zijn andere delen. Dit verschil relevant; mn Schortland is enigszins autonoom en Engelse wetten gelden niet automatisch ook in Schotland.

Het beste antwoord

Door de opheffing van de Nederlandse Antillen op 10 oktober 2010 bestaat het Koninkrijk der Nederlanden uit vier landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Met een ‘status aparte‘ binnen het Koninkrijk is Curaçao een autonoom land. Het heeft een zelfstandig bestuur en is niet meer afhankelijk van Nederland. Nederland ondersteunt het vooralsnog bij het laten functioneren van de nieuwe landsorganisatie.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met het onbewoonde eiland Klein Curaçao is Curaçao een land binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit vier landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.

Sinds 10 oktober 2010 is er heel veel veranderd in de staatkundige indeling van het Koninkrijk. De Nederlandse Antillen bestaande uit zes eilanden zijn toen opgeheven. Aruba, Curaçao en Sint Maarten werden landen binnen het Koninkrijk. De eilanden Saba, Sint Eustasius en Bonaire (ook bekend als de BES-eilanden) zijn vanaf dat moment als 'bijzondere gemeenten' opgenomen in het moederland als Caribisch Nederland.
Alle eilanden samen, dus inclusief Aruba, Curaçao en Sint Maarten, heten op hun beurt weer het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden.
Toegevoegd op 17 november 2020 09:04: tekst
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling; dat heeft ook praktische consequenties. Ondat Curaçao een apart land is, gelden Nederlandse wetten er niet: Curaçao maakt (met enkele uitzonderingen) eigen wetten. Curacao heeft dus ook een eigen Corona-beleid. Curacao behoort bovendien niet tot de EU https://en.wikipedia.org/wiki/Special_member_state_territories_and_the_European_Union.