Om een aardgasveld zoals dat in Groningen te vormen, zijn drie steensoorten nodig: een moedergesteente, een reservoir en een afsluitingsgesteente. Het moedergesteente ligt onderop en bevat organisch materiaal, bijvoorbeeld oude plantenresten. Diep onder de grond zetten de hoge druk en temperatuur dit organische materiaal om in gas (of olie). Om het gevormde gas op te slaan, is het reservoir nodig. Dat is een steensoort waarin voldoende ruimte zit, zoals een zandsteen. Het slecht doorlaatbare afsluitingsgesteente is het deksel dat het geheel vervolgens afdekt, zodat het gas niet kan ontsnappen.

Ook in Groningen bevinden zich gesteentes die deze rollen op zich nemen. Die liggen er niet sinds het ontstaan van de aarde, maar zijn in de loop van de tijd afgezet als sedimenten. Dat zijn materialen die water, wind en ijs ergens achterlaten. Zand en klei zijn voorbeelden die we allemaal kennen. Na begraving verstenen sedimenten door de hoge druk en temperatuur; klei verandert bijvoorbeeld in schalie. De omstandigheden van het moment bepalen welke sedimenten op een plek worden afgezet. Om de juiste steensoorten voor een gasveld boven elkaar te krijgen, is dus precies de goede opeenvolging van omstandigheden nodig.
et verhaal van het Groningse gas begint meer dan 300 miljoen jaar geleden, in het geologische tijdvak het Carboon. In deze periode lag Nederland op de evenaar. De omgeving was totaal anders dan nu. In het warme en vochtige klimaat groeiden tropische moeraswouden, waarin onder meer libelachtige insecten met een spanwijdte van bijna een meter leefden. Door de miljoenen jaren heen steeg en daalde de zeespiegel, waardoor deze bossen werden afgewisseld met ondiepe zeeën. Een deel van de plantenresten uit de moeraswouden bleef uiteindelijk bewaard, om na begraving steenkool te worden en ons van aardgas te voorzien. Stap één, het regelen van het moedergesteente, was daarmee gezet.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
het antwoord lijkt te suggereren dat het gas uit steenkool wordt gevormd. Maar zit er in steenkool wel genoeg waterstof om methaan te vormen?
ronron1212
4 jaar geleden
Nee het gas komt uit de planten resten en het steenkool is de vast houder van dat gas het moedergesteente.
Simplistisch gezegd: ja.
Genuanceerd: aardgas olie en kool ontstaan uit plantenmateriaal, in grote lijnen ontstaan deze stoffen via het hetzelfde proces door stapsgewijze afbraak. Gas (kleinere moleculen) ontstaan uit grotere moleculen (zoals olie).
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
ontstaat gas en olie uit plantmateriaal? Is dat niet juist zeeorganismen zoals plankton en vissen.....
tinus1969
4 jaar geleden
@erotisi: Gas en olie ontstaat uit organisch materiaal, dus ook zooplankton. Aangezien planten meer biomassa vertegenwoordigen (vanwege de inefficiency van omzetten van planaardig materiaal in dierlijk) zal het grootste deel van plantaardige oorsprong zijn
https://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum#Formation