Waarom is het koud op de zeebodems?

Je zou verwachten dat vanwege hogere druk de temperatuur hoger zou zijn op zeebodems, maar het is er juist koel.
Is dat vanwege afwezigheid van zonlicht, of zijn er ook andere oorzaken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
SimonV
6 jaar geleden
Zie hier:
https://physics.stackexchange.com/questions/233409/why-is-it-cold-on-the-sea-floor-if-pressure-heats-things

Het beste antwoord

Koud water heeft iets minder volume is daardoor zwaarder. Koud zee water krimpt minder plaats voor het zout tussen de moleculen dus dat versterkt het effect .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Koud water zakt naar beneden. Rond de polen is een constante val van koud water dat houdt de circulatie opgang.
escape
6 jaar geleden
Minduimpje. Nog nooit van de anomalie van water gehoord? Water heeft zijn kleinste volume bij 4 graden celsius. Daarom is het op de bodem van de oceaan altijd 4 graden. Ook al is het zee-oppervlak bevroren.
erotisi
6 jaar geleden
bij zout water is het geen 4 graden maar 0-3
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste escape bedankt voor je opmerking maar ik vind 2 of 3 graden best koud. Ja water is een mooi gek spulletje het zet ook weer uit vlak voor dat het bevriest en is dan weer lichter stijgt op en het wordt ijs water met verschillende temperaturen en zout gehalten mengen niet spontaan merk je mooi als je een sluis in of uitvaart Helemaal heeft men het nog niet doorgrond dus wat er nou echt gebeurd wel de eigenschappen maar wat gebeurd er nou met die moleculen . Mogelijk liggen daar nog spannende processen te ontdekken ?

Andere antwoorden (1)

Een factor is ook inderdaad het zonlicht dat door het (vaak)troebele water niet bij de zeebodem komt.