Waarom bestaat de oceanische korst/lithosfeer uit zwaar gesteente zoals basalt en de continentale korst/lithosfeer uit licht gesteente zoals graniet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Het wordt een héél lang verhaal om alles uit te leggen, vandaar 2x een link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardkorst
http://www.vulkanisme.nl/begrippenlijst/aardkorst.php
In gebergten met basalt worden veel mineralen en edelgesteenten gevonden. Onder stenenverzamelaars is (tamelijk dicht bij huis) het Hunsrück gebergte in Duitsland met de slijpersplaats Idar-Oberstein heel bekend. In het Hunsrück gebergte worden o.a. geoden van Amethist en Bergkristal gevonden, maar ook Jaspis, Idar-agaat etc etc.. De geoden van Amethist en Bergkristal zijn een heel bekend fenomeen in basalt. Toen miljoenen tot miljarden jaren geleden vloeibaar magma / lava gingen stollen, ontstonden tijdens het stollingsproces gasbellen (zoals in jus), en in die gasbellen vormden zich geoden. Vandaar dat een geode altijd een ronde of ovale vorm heeft. Kribben in rivieren en sommige dijktaluds zijn opgebouwd uit basaltblokken, ga eens daarin zoeken en je zult geoden vinden.