Is binnen 100 jaar alle olie op de wereld op?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Die kans is erg groot.
Poet
7 jaar geleden
Ik denk dat je doelt op fossiele olie en niet ook op plantaardige olie
Castle
7 jaar geleden
Hier zal niet de olijfolie bedoeld worden neem ik aan. ;-)

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk al binnen veertig jaar.

Het is een simpel rekensommetje. De ons bekende grote olievelden bevatten nog zo’n 1,3 biljoen vaten olie. Deel die hoeveelheid door de hoeveelheid olie die we op dit moment op jaarbasis consumeren en u komt tot de conclusie dat deze olievelden zeker nog veertig jaar mee kunnen. Maar let op: dan gaan we uit van de hoeveelheid olie die we op dit moment consumeren. En naar verwachting neemt die hoeveelheid de komende jaren steeds verder toe. De wereldbevolking groeit namelijk sterk en een steeds groter deel van de aarde wordt geïndustrialiseerd en dus afhankelijk van olie. Of er daadwerkelijk nog voor veertig jaar olie in de grond zit, is volgens sommigen dan ook twijfelachtig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Nieuwe technologieën kunnen de levensduur van olie als de belangrijkste brandstof wel verlengen. Denk bijvoorbeeld aan Enhanced Oil Recovery waarbij koolstofdioxide in het vrijwel uitgeputte oliereservoir wordt gepompt om er nog meer olie uit te ‘duwen’.
Maar tegelijkertijd zien we ook een andere ontwikkeling. Olie wordt duurder en dus minder aantrekkelijk. Het is het resultaat van het feit dat olie schaarser wordt, steeds lastiger te winnen is en het proces om olie te winnen dus duurder wordt. Voor sommige mensen is het nu al een reden om vaker de fiets te pakken. Anderen hebben hun benzineslurpende auto al ingeruild voor een elektrisch exemplaar. Daarmee lijken mensen al voorzichtig een voorschot te nemen op het moment waarop de olie echt op raakt. Het roept een interessante vraag op: gaan we de olie wel echt opmaken? Komt er niet een moment waarop olie simpelweg zo duur is dat het geruisloos van de markt verdwijnt om ruimte te maken voor alternatieve, goedkopere en groenere brandstoffen.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee ik denk het van niet