zit er zuurstof in de kern van de aarde ?

Ik denk zelf van niet, maar kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
erotisi
7 jaar geleden
http://www.nu.nl/wetenschap/2676016/aardkern-heeft-zuurstoftekort.html

Antwoorden (1)

Blijkbaar wel:
De aarde is ongeveer 455 miljard jaar geleden in het prille begin van het zonnestelsel ontstaan toen planetesimalen, reusachtige rotsblokken met afmetingen van enkele kilometers, botsten en samenklonterden. De energie die vrijkwam bij die inslagen, deed de temperatuur erg oplopen zodat mogelijk de ganse planeet vloeibaar werd. IJzer, dat een grote dichtheid heeft, zonk vervolgens naar de centrale lagen van de aarde en vormde een volledig vloeibare ijzerkern. Enkele lichtere elementen die goed verbindingen aangaan met ijzer, konden zo ook in de kern terechtkomen. Ongeveer tien procent van de massa van de kern van de aarde bestaat uit lichtere elementen zoals zuurstof, zwavel, en silicium.
fremar
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
455 miljard jaar geleden? Dat was nog in een ander universum dan?
tinus1969
7 jaar geleden
@erotiosi, er zal wel een komma zijn weggevallen (4,55 miljard is een bekende schatting van de leeftijd vd aarde).