Sinds het begin van systematische metingen rond 1830 is de sterkte van het aardmagnetisch veld met ongeveer 10% afgenomen. In de 20e eeuw alleen bedroeg de afname 6%. Dit is een zeer snelle verandering op een geologische tijdschaal gezien, die tot nog toe niet is verklaard. Zo zou volgens berekeningen het veld al na ongeveer 10.000 jaar verdwenen kunnen zijn, vooropgesteld dat de interne opwekking van het magneetveld geheel zou wegvallen. Dit is echter langzamer dan de waargenomen afname, waardoor het vermoeden is ontstaan dat het veld bezig is om te draaien. Hierbij zou een tegenovergesteld veld opgebouwd worden terwijl het huidige veld versneld wordt afgebroken.

Maar zoals alles zal net als bij vermoedelijk mars is gebeurt de stromen van vloeibare kern (van oa ijzer) tot stand komen zodat ook wij onze bescherming verliezen. Maar dat kan nog even duren, hoe lang weet niemand precies.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld#Afname_van_het_magneetveld
7 jaar geleden
Het aardmagnetisch veld is niet constant het fluctueert in de tijd als je over een korte periode kijkt.
De sterkte van het aardmagnetisch veld over een langere periode gemeten neemt wel af. De metingen zijn sinds 1830 gestart en sindsdien is de sterkte met 10% afgenomen en in de 20e eeuw alleen al 6%.
Men denkt dat dit veroorzaakt wordt omdat de polen van de aarde zullen omkeren, De magnetische noordpool wordt dan een magnetische zuidpool, en omgekeerd.
Dit is in de lange geschiedenis van de aarde al een aantal malen voorgekomen.
Dat men kan constateren dat deze ompoling heeft plaatsgevonden komt voort uit onderzoek aan magnetische mineralen die tijdens het vormen zich richten naar het magneetveld van de aarde, net als een kompas zich richt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus, onze geografische noordpool wordt dan ook een magnetische noordpool!