Als de aarde een egale bol zou zijn hoe diep zou dan de zee zijn?

Sommige oceanen zijn erg diep tot wel 11km. Maar we hebben ook bergen tot wel 8km. Maar stel je vult alle zeeen en oceanen met onze bergen en zorgt ervoor dat de aarde egaal is, hoe diep zouden dan de zeeen zijn?

8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag, ik heb me dit ook wel eens afgevraagd :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Denk zelf dat het antwoord groter is dan het hieronder gegeven antwoord (2,61 km), hoewel die berekening op zich logisch is. Maar volgens mij ga je dan ervan uit dat de gebergten de huidige zeeën opvullen, en dat zal niet het geval zijn omdat het (huidige) zeeoppervlak veel groter is dan het landoppervlak. De noemer wordt dus kleiner, waardoor het eindantwoord groter wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dieper dan 11km?

Antwoorden (1)

Ik kom op 2,72 km. Verschillende bronnen geven als totaal volume aan water 1385 of 1386 miljoen km³. Dit delen door het totale aardoppervlak 1600/pi = 509 miljoen km².
Astronomy Picture of the Day geeft een bol met een straal van 700 km. Dan kom ik op een volume van 1437 km³ en een hoogte van 2,82 km. Maar die 700 km zal wel afgerond zijn.
WimNobel