Hoe komt het dat het in bepaalde gebieden/landen warmer is dan hier in Beglie ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet echt niet waar Beglie ligt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onder Nedelrand.

Antwoorden (2)

Omdat het zonlicht in een hoek op de aarde valt, behalve op de equator (evenaar). Daar is het dus het warmst en op de polen (het verst van de evenaar de schuinste inval) dus het koudst.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn op de wereld meerdere kimaten.
De temperatuur wordt bepaald door de hoek van de zon, door zeeen dichtbij en door windrichtingen.

De temperatuur, windsnelheid, neerslag, vochtigheid , luchtdruk, bewolking, neerslag en de seizoenen hebben invloed op het klimaat. De zon heeft grote invloed op het weer. Een deel van die zonnestraling kaatst terug de lucht in, een ander deel wordt omgezet in warmte. Een deel van deze warmtestralen worden vast gehouden door broeikasgassen zoals waterdamp en kooldioxide. De hoogte van de zon, de duur van de dag en de afstand van de aarde tot de zon bepaalt het klimaat. Door het verschil in hoogte van de zon valt het zonlicht rond de polen op een groter gebied dan rond de evenaar. Daarom is de hoeveelheid licht die op een stuk aardoppervlak valt rond de evenaar veel hoger. Land warmt sneller op dan water, maar koelt ook sneller af. De luchttemperatuur boven zee zal minder verschillen dan de luchttemperatuur boven land.

Hier wordt het goed uitgelegd :
http://www.schooltv.nl/video/klimaatzones-van-de-wereld-waarom-zijn-er-verschillende-klimaatzones/