Is Nederland vol en kan er niet meer Nederland worden gemaakt?

Vaak word er gezegd "Nederland
is vol" is dat echt zo? En als Nederland vol is, kunnen ze dan niet meer Nederland maken zoals op de manier hoe Flevoland is ontstaan en de tweede maasvlakte (ik weet niet precies hoe ze dit doen) en als dat kan waarom gebeurd dat dan niet? Nergens op Google kan ik een antwoord vinden op mijn vraag, maar als ze meer Nederland kunnen maken dan zou dat toch geweldig zijn? Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Door huizen op een andere manier te bouwen kun je veel meer mensen kwijt op dezelfde ruimte. Dus op die manier is het nog niet vol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee Nederland is niet vol maar wel aardig overbevolkt . Dat merk je aan drukke wegen en een zware belasting het milieu /. Meer mensen meer eten meer afval uitstoot enz \ Nederland groter maken is een leuk idee dat hebben we door de eeuwen heen gedaan met grote en kleine polders bewoonbaar te maken . Er lagen in de jaren 70 stapels plannen in richting van inpoldering wadden zee tot totale inpoldering vh IJsselmeer of de zee gaten van zeeland . Of een groot stuk land maken Vd kust van Rotterdam tot aan Amsterdam . Het zijn relatief dure oplossingen maar wel om aan te denken vooral de laatste oplossing . Maar dan wel graag een randmeer Vd kust anders ligt Scheveningen ineens niet meer aan zee . Deze plannen hebben vanuit milieu gezicht's punt nogal extreme nadelen de natuur wordt zeg verwoest . En waarom in dit gedeelte Vd wereld zo veel mensen op een hoop willen leven terwijl er zo ontzettend veel ruimte in de wereld is waar zo veel lege ruimte is . Denk aan Australië , noord Amerika , oost en midden en noord Europa . Het is een taboe om er over te praten maar de oplossing zou ook kunnen zijn max 2 kinderen :(:(:( ja dat laatste vind ik een onprettige gedachte om dat te verplichten . Maar de problemen worden mogelijk gigantisch in dit gedeelte Vd wereld . Dit soort situaties vergen niet alleen een logische pragmatische oplossing maar ook een zeg een sociaal geaccepteerde aanpak . Dus rekening houdend met de cultuur van de menen die er leven . Vaak lopen problemen eerst enorm op en dan komt er pas draagvlak en komen er in eens draconische maatregelen . Het maken van nieuw bewoonbaar land ( maar ook Vd hout kap en grondstof winning ) voor mensen speelt ook in Indonesië en rond de regenwouden van zuid Amerika . Met rampzalige gevolgen voor de natuur daar en mogelijk ook hier . Het is een moeilijke situatie . Waar ik geen antwoord op heb .

Antwoorden (4)

"Vol" is een vaag begrip hierin. We hebben nog veel land waar we kunnen bouwen. We hebben nog veel (bedrijfs)panden die leeg staan. We hebben nog veel ruimte om flats te plaatsen waardoor je de hoogte in gaat en zo meer mensen op minder ruimte kwijt kan.

Daarnaast hebben nog steeds veel mensen die Nederland uitgaan. Nederland is nog lang niet vol. Er is plaats genoeg.

"Nederland is vol" wordt vaak geroepen door bepaalde mensen die eigenlijk bedoelen dat ze vermoeden dat mensen van buiten de grenzen binnenhalen teveel geld kost. Dit is weer een discussie op zich natuurlijk. Hiermee bedoelen ze niet dat het letterlijk vol is.
8 jaar geleden
Ik ga in op het tweede deel van je vraag: kan er niet meer Nederland worden gemaakt?

Ik ga ervanuit dat je daarmee bedoelt: meer bewoonbaar gebied. Ja, als de politiek dat wil en het geld er is, kan dat. Je zou bijv. nog het Markermeer kunnen inpolderen. (In de basis: dammen eromheen, leegpompen en bouwrijp maken. ) Of een stuk van de Noordzee dat aan Nederland behoort droogleggen en bewoonbaar maken. (Nog veel ingewikkelder maar in principe kan het wel. Nederland staat op wereldniveau aan de top met waterbouwkundige werken).
8 jaar geleden
Wat is vol?
Ik heb op school geleerd dat in Nederland het hoogste aantal mensen per m2 woonden. Of dit nog zo is: geen idee!
En al is het zo, het record kan altijd verbeterd worden. De vraag is dan of het aangenamer wordt of prettig blijft voor de mensen die er al wonen. Maar dat is niet jouw vraag, dat is dus een andere kwestie.

Als het vol is, dan kun je dat oplossen.
Inderdaad bijvoorbeeld door 'meer Nederland' te maken. Zoals vroeger in Noord Holland al gedaan werd met polders dempen en dus meer land maken en zoals je al zei in het IJsselmeer meer droogleggen of veel recenter de Tweede Maasvlakte.

Een andere manier om het op te lossen is in New York toegepast: de hoogte in bouwen. Enorme wolkenkrabbers zijn daar gebouwd om maar zoveel mogelijk mensen kwijt te kunnen. Dat kunnen wij ook nog doen, maar er is nog een oplossing.

Wij kunnen ook OP HET WATER WONEN!
Daar zijn nog niet zo lang geleden de eerste woningen voor gemaakt en als dat voldoet kun je nog zoveel meer kanten op... je kunt dan op meren en rivieren wonen... wat een mogelijkheden... wat een oplossing!
Ben ook benieuwd of dat echt de toekomst is?

Antwoord : Vol? ligt er aan.

Oplossing: meer land maken . water droogleggen . hoger bouwen/wolkenkrabbers . op het water wonen : huizen bouwen die kunnen drijven... is dat onze toekomst?

Misschien is Nederland straks wel het land van de bewegende, nee golvende huizen en kun je straks zeeziek worden in je beweegbare op de deining van het water bewegende huis, dat is dan niet voor iedereen weggelegd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Nederland is redelijk dichtbevolkt, maar staat bij lange na niet op nummer 1: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_bevolkingsdichtheid
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@gvrox : even lezen svp! "Ik heb op school geleerd dat in Nederland het hoogste aantal mensen per m2 woonden. Of dit nog zo is: geen idee!"
gvrox
8 jaar geleden
@jodokus52 dat heb ik gelezen, daarom wilde ik aangeven dat het inderdaad niet meer zo is (overigens vraag ik me af of het ooit wel zo was; ik heb hetzelfde ook eens gehoord)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Akkoord, in "mijn" tijd dus wel, stond in de schoolboeken zelfs ... ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Monaco heeft een oppervlakte van plus minus 2 km2. De bevolkingsdichtheid is 30508 dat is dus 15254 inwoners per vierkante kilometer.Nederland is dus nooit het dichtst bevolkte land geweest. Ondanks alle schoolboekjes, die anders hebben beweerd.
Nederland is duidelijk vol. Kijk hoeveel natuur we hebben. Wat bisjes hier en daar maar Nederland en vooral Holland begint steeds meer op een gigantische stad te lijken.