Passaten komen het hele jaar door uit dezelfde richting, in de meeste gebieden rond de evenaar.
De passaat is een zeer bestendige oostelijke wind die het hele jaar waait tussen de subtropische hogedrukgebieden Op noorderbreedte wordt deze NO-passaat genoemd en op zuiderbreedte ZO-passaat naar de meest voorkomende windrichting. Zij komen het hele jaar door uit dezelfde richting.

Moessons zijn halfjaarlijks draaiende winden die waaien rond de evenaar. Je hebt droge en natte moessons.
De moesson is een wind die een half jaar lang uit een bepaalde richting waait. Het kan een zeewind of een landwind zijn. Moessons ontstaan doordat de ITCZ zich niet altijd boven de evenaar bevindt, maar nu eens ten zuiden, dan weer ten noorden ervan ligt. De wind moet om het ITCZ te bereiken de evenaar passeren en draait dan ongeveer 120 graden van richting.
(ITCZ is de Intertropische convergentiezone)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intertropische_convergentiezone

Wind is een natuurlijke luchtbeweging van de atmosfeer. Deze ontstaat door horizontale luchtdrukverschillen, waarna de kracht en richting worden beïnvloed door de draaiing van de aarde en eventueel de wrijving met het aardoppervlak.
De westenwinden ontstaan door de lagedrukgebieden van de westcirculatie. Deze frontale depressies hebben op het noordelijk halfrond een klimatologisch minimum in het IJslandlaag op de Atlantische Oceaan en het Aleoetenlaag op de Grote Oceaan. Op het zuidelijk halfrond ligt er een circumpolaire gordel van lage druk tussen 40º en 65º breedte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Westenwindgordels