Is er iedere dag Noorderlicht in Noorwegen te zien?

Is er dus iedere dag wel genoeg zonnewind/plasma's etc. om iedere dag (of beter gezegd nacht) het Noorderlicht te zien in Noorwegen, of is dat alleen bij extra (bijzondere) zonneactiviteit?

8 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Nee. Het zien van de aurora borealis, ook wel noorderlicht of poollicht genoemd, kan het beste tijdens de late herfst, winter en vroege voorjaar.
Tussen de herfst-equinox en de lente-exquinox (21 september tot 21 maart) is het gegarandeerd donker tussen 18:00 en 01:00, wanneer de kans op het zien van het noorderlicht het grootst is. Maar het weer is ook van belang, en september, oktober en november hebben de neiging om vaak nat en bewolkt te zijn in het noorden van Noorwegen. En dan is er dus niets van te zien. Vanaf april blijft het 's avonds veel te lang licht om het noorderlicht goed te kunnen zien.
Amadea
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik lees uit je bron: "Weer andere keren komen de noorderlichten niet eens tevoorschijn.". Het is er dus gewoon niet elke dag blijkbaar, ben nog wel benieuwd naar hoe vaak wel/niet, 1 dag per week of soms een hele week en of dat te voorspellen is??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, het is niet elke dag zichtbaar. Wie met z'n camper naar het Noordelijkste puntje van Noorwegen rijdt en daar een paar dagen blijft kamperen om het noorderlicht te zien, loopt het risico een héél eind te hebben gereden en niets te hebben gezien.
Wel en niet verschijnen is vrijwel onvoorspelbaar.
Amadea
8 jaar geleden
Op https://www.noorderlicht.nl/alles-over-het-noorderlicht is nog heel veel meer informatie te vinden. Je kunt zelfs een app downloaden om te weten te komen wanneer je waar het noorderlicht kunt zien. In principe is het noorderlicht er wel altijd, maar bij een sterke zonnewind wordt het krachtiger. Hiervoor moet het donker en onbewolkt zijn. Een paar uur voor middernacht heb je de meeste kans het fenomeen te zien. Na het noorderlicht gezien te hebben is 27 dagen daarna de kans op het weerzien ervan het grootst. De zon draait namelijk om zijn eigen as.