Waar valt al dat gruis nu neer?

Die vulkaanwolk uit Ijsland zwierf over Nederland en al het vliegverkeer was onmogelijk. Volgens zeggen zaten er ook steentjes, stenen en ijsblokjes in die wolk. Op een gegeven moment moet die toch ergens naar beneden komen. Waar zal dat kunnen zijn.
(Ik heb geen TV of radio, vanwege afsluiting UPC, dus kan het daar niet op volgen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoog in de lucht zwevend stof/gruis komt naar beneden met regenbuien. Vooral van die zware onweersbuien omdat bij onweer (cumulus wolken) de vertikale stijgende en dalende luchtstromen ruimschoots de hoogte bereiken waarop dat gruis zweeft. En dan dient dat gruis als condensatie kern waarop een deel van het gruis door het toenemende gewicht van water en ijs eromheen een keer gaat vallen.
Kan overigens jaren duren eer alle gruis weer is "uitgewassen" uit de hogere luchtlagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de geleerden op tv/radio/internet zit het te hoog en zal het niet op de grond vallen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zou vandaag met de regen wel as naar beneden komen..