Hoe weet men de aanvangshoeveelheid van uranium/lood bij het bepalen van de leeftijd van aarde bij de uranium-loodmethode?

De aarde bestaat volgens bestudering van oa. meteorieten ongeveer 4,6 miljard jaar. Daarbij wordt via radiometrische datering het verval van uranium naar lood gemeten in de verschillende mineralen. Maar als men de beginhoeveelheid van uranium en lood niet weet kan men toch niet door de halveringen de leeftijd van de aarde bepalen. Dus hoe weet men dan die beginhoeveelheden?

9 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, dat is blijkbaar een probleem en wiki geeft een aantal oplossingen (die bij elkaar zorgen voor bruikbare data):
-zoek kristallen (zgn zirkoniumkristallen) waar in eerste instantie alleen uranium en geen lood in zit (alle lood die je vind is afkomstig van uranium)
-vergelijk U235 en U238 (verschillende halveringstijden, verschillende loodisotopen aan het eind)
-vergelijk die hoeveelheid van verschillende lood-isotopen; sommige zijn wel en andere niet afkomstig van uraniumverval.