Is diamant gemaakt van alleen organische resten of kan het ook van alleen anorganisch materiaal zijn gemaakt?

Twee eerdere vragen werden beantwoord met dat diamant van koolstof word gemaakt en van verbrand hout. Maar diamant wordt gevormd op een diepte van zo'n 150 km diepte. Omdat de aarde zelf van nature al koolstof bezit vraag ik me af of diamant ook van anorganische elementen kan zijn ontstaan. Of zijn die plantenresten echt bijna 200 km diep gezakt om daar samengedrukt te worden tot diamant waarna ze naar boven zijn gekomen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Daarnaast zijn er misschien zelfs exoplaneten ontdekt die van diamant zijn gemaakt. Dus is het diamant bij ons in de winkel misschien ook alleen van anorganisch koolstof. Of andersoms natuurlijk er is leven op exoplaneten...

9 jaar geleden
2.7K
Reddie
9 jaar geleden
We noemen iets organisch als het koolstofverbindingen bevat.
Diamant is zuivere koolstof, en kan dus uitsluitend ontstaan uit koolstofhoudend materiaal.
Of je dat nu organisch of anorganisch noemt.
Jouw verhaal is een taalspelletje en heeft niets met natuurkunde te maken.
Reddie
9 jaar geleden
Exoplaneten van diamant bestaan niet. Dat zijn fabeltjes.
Ten eerste bestaat het heelal voor 99,99.... % uit Waterstof en een beetje Helium. Dat betekent dat de kans dat een atoom een koolstofatoom is al veel minder dan 1% is.
Ten tweede is de kans dat je een diamant van 12g aantreft kleiner is dan 0,0001 tot de macht het getal van avogadro. En de kans op een planetoide van koolstof is dus nog veel kleiner. En een planetoide van koolstof in de diamantconfiguratie dus nog weer veel kleiner.
En dat die ontdekt is is dan nog weer onvoorstelbaar veel kleiner.
Dus zeg maar gewoon, dat bestaat niet.
erotisi
9 jaar geleden
met organisch bedoel ik dus afkomstig van een plant of dier, en anorganisch wat niet afkomstig is van plant of dier

Het beste antwoord

Diamant bestaat uit zuiver koolstof, dus is het (op welke manier dan ook) afkomstig van koolstof bevattende stoffen. In theorie zou diamant kunnen ontstaan wanneer diep in de aarde kalk (calciumcarbonaat) ontleedt. Hoewel kalk een anorganische stof is, wordt kalk alleen gevormd door levende wezens. Dus is het stiekem toch afkomstig uit leven.
Diamant kan ook ontstaan wanneer steenkool of grafiet (beide ook van levende wezens afkomstig) of aardolie (idem dito) diep in de aarde ontleedt. het probleem is namelijk dat de enige als anorganisch beschouwde stoffen met koolstof erin (methaan, kooldioxide en koolmonoxide) die in voldoende grote hoeveelheden voorkomen, gassen zijn, dus normaal gesproken niet diep in de aarde terecht komen (tenzij -- alweer -- bij het ontleden van organische resten).
Natuurlijk waren er voor er leven bestond ook anorganische koolstofverbindingen (ook wel een paar andere dan de genoemde). Maar behalve zuivere koolstof (= grafiet of diamant) zijn ook de meeste daarvan gassen, zoals HCN = blauwzuur of cyaanwaterstof.

En ja, plantenresten kunnen inderdaad zeer diep de aarde in worden getrokken; vulkanen produceren erg veel CO2 gas, waarvan we denken dat dit het product is van ontlede/ verbrande organische resten (inclusief kalksteen). Of die CO2 rechtstreeks van de ontleding van planten; of van kalksteen; of dat er CO2 in de aardrotsen is opgelost, is de vraag, het is alle drie goed mogelijk. Zie de bronnen.

Verder: er zijn waarschijnlijk zo enorm veel planeten, dat het (statistisch gezien) heel waarschijnlijk is, dat er elders in de kosmos ook leven is. Of wij dat als leven zouden herkennen (en andersom) is de vraag/ Ook de kans op intelligent leven is niet uitgesloten. Maar de afstanden zijn zo enorm, dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat 'wij' ooit in contact komen met ander leven.

Toegevoegd na 2 minuten:
na de 2e alinea moet nog vermeld worden: de kans dat juist gassen in grote hoeveelheden diep in de aardkorst terecht komen is niet groot: ten eerste zit daar al gesteente (het gas kan alleen in de porien) en bovendien weegt een gas per liter maar weinig, veel minder dan vaste stoffen. je zou enorm veel gas nodig hebben om daar diamant uit te vormen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar als koolstof alleen in verbindingen (organisch of anorganisch) voorkomt hoe kan dan toch diamant worden gemaakt als dat zuivere koolstof is. Verdampen de waterstofatomen en andere atomen zich misschien sneller uit de koolwaterstoffen en andere complexere moleculen zodat alleen koolstof over blijft?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In elk geval gelden bij zeer hoge temperaturen (in het binnenste van sterren) geen 'gewone wetten van de chemie en fysica' meer. daar komen elementen in elkaars nabijheid, los van elkaar, voor die bij lagere temperaturen direct met elkaar zouden reageren. je zou eens kunnen googlen met als trefwoorden 'chemische dissociatie' voor erg veel informatie. Die info is wel redelijk technisch van aard. maar wie weet kun je er wat mee. Succes ermee
Willem -- en aarzel niet om er nogmaals op terug te komen (:+=))