Kouder naarmate de hoogte toeneemt
Zoals de meeste mensen wel weten, wordt het kouder naarmate de hoogte toeneemt. Zo is het op een berg van 3000m hoogte gemiddeld kouder dan op 2000m hoogte, maar warmer dan op 4000m hoogte. Maar waarom eigenlijk, en hoeveel scheelt het dan?
De tweede vraag is het gemakkelijkst te beantwoorden: de stelregel is dat het 6 graden kouder wordt met iedere 1000m stijgen, ofwel 0,6°C per 100m. In uitzonderlijke gevallen scheelt het meer dan 1.5°C per 100m, in sommige gevallen (in een inversie, zie ook: Het weer in de bergen) loopt de temperatuur op naarmate men hoger komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de tempraatuur stijgt nog lang niet in de bergen, pas op een hoogte van ong 15 km
Per 1000 Meter gaat er gemideld 9.8 graden vanaf als je in een ONBEWOLKTE lucht zit. Zit je in Bewolkte lucht met neerslag gaat er 5.4 Graden vanaf

Overigens vanaf en hoogte hoger als ong 8 a 9 km zal te tempratuur gelijk bijven op een temp van 56.6°

Een je zou het niet geloven maar vanaf ong 15 km neemt de temp juist weer toe :)