Hoe zijn stranden in nederland ontstaan?

Ik liep laatst over het strand en toen vroeg ik het me af!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Strand is de grens tussen land en water vooral in gebieden waar zand te vinden is. Door de beweging van water dat de bodem schuurt zijn gesteente gereduceert tot korrels steen en dat is zand. Vermalen steen. Ook voeren rivieren zand aan uit het binnen land. Dat komt door erosie. Dat zand vormt dus het strand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst was er daar zee.

De rivieren (Rijn, Maas, Schelde) voeren steeds zand aan: stukjes van gesteende dat door verwering en erosie in de rivier terecht is gekomen en meegevoerd. Waar de rivieren in zee uitkomen wordt de stroomsnelheid opeens ongeveer nul. Daardoor zakt het sediment rond de riviermonding omlaag. Daarbij wordt de zeebodem hoger totdat deze boven de zee uitkomt. Daardoor stroomt de rivier iets verder door om de zee te bereiken en gebeurt weer hetzelfde. Zo groeit een delta steeds verder de zee in.

Maar het zand blijft niet alleen waar het aldus neerzakt. Wij hebben namelijk toch wel enige beweging in onze zee: de zeestroming die langs onze kust NW-waarts gaat. Bovendien flinke eb & vloed vanwege de nauwte tussen Engeland en het vasteland en ook nog eens ruig weer. Zo blijft veel zand toch in beweging en wordt NW-waarts meegevoerd. Grover materiaal (grind) blijft wel liggen dus dat vinden we niet terug op het strand.

In die noordwestwaartse beweging van de zee zit een verbreding van de Noordzeestroom. Dat levert weer een verlaging van de stroomsnelheid op en daardoor wordt dus weer zand afgezet. Klei is fijner materiaal en dat wordt niet afgezet. Want ook bij die lagere stroomsnelheid blijft het zweven in het water -> strand bestaat van gelijkmatige grovere korrels en heeft dus geen "blubber".

Zo is de kustlijn ontstaan in de zee. Het vers afgezette zand werd daarbij steeds bij elkaar geblazen op duinen (wind NL is namelijk NW-waarts over het algemeen).

Merk nog op dat het strand van zand blijft omdat er niets op wil groeien. Dit vanwege de combinatie van arme grond (zand levert weinig voedingsstoffen), het zoute milieu (waar weinig planten tegen kunnen) en de sterke bewegingen van de bovengrond want zand waait rond en wordt door eb en vloed heen en weer gespoeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
Merk nog op dat er daar geen bergen en rotsen waren zodat er een mooie strakke kustlijn is ontstaan, zonder rotsen