Hoe komt het dat wij geen nederlandse namen hebben voor Wales en Welsh? man?

We hebben wel Nederlandse namen voor de andere delen van Gr. Brittannië en Ierland.

Toegevoegd na 2 minuten:
moet zijn: Welshman

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Misschien doordat wij al Walen kennen? Om er dan een nieuw en duidelijk woord voor te bedenken is veel moeilijker dan het originele te handhaven.
corzijlstra
10 jaar geleden
Waarom zou je niet van zoveel mogelijk buitenlandse aardrijkskundige namen de landstaal aanhouden? Dus London, Paris, Roma, Göteborg, enz. Dat zijn niet de moeilijkste namen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het uitspreken ervan levert vaak wel moeilijkheden op. Dat kan de reden zijn. Verder denk ik dat de 'vertalingen' zomaar ontstaan, zoals zo veel met taal.

Antwoorden (1)

Wales zal gewoon niet interessant genoeg (meer) zijn.
Eigenlijk maar bar weinig aardrijkskundige namen buiten Nederland hebben het geschopt tot een Nederlandse vertaling.
Maar toch: in verouderd Nederlands werd de naam "Wallis" wel gebezigd voor Wales.
Dat streken als Wallonië en het Zwitserse kanton Wallis er zoveel op lijken komt door de gezamenlijke etymologische herkomst, iets in de trant van "Land van de vreemdelingen" of "in den vreemde", een uitdrukking die zowaar nog steeds bestaat.
Ook voor de bewoner van Wales is als Nederlandse vertaling wel "Kymriër" te vinden (natuurlijk van "Cymru" zoals Wales heet in het Welsh), maar ik had er eerlijk gezegd nooit van gehoord.
Een Nederlandse vertaling moet je kennelijk verdienen, het is een soort puntentelling, waarbij telt: groot, dichtbij, bekend, belangrijk, geliefd (allemaal en/of).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie uitleg, Rene49. Het feit dat er in Wales geen belangrijke grote steden liggen, zal ook wel meegespeeld hebben.