Wat is dit voor steen?

Deze "steen" vond ik ooit eens in mijn kindertijd in een sloot. Ik vond het in weilandrijke omgeving in Wormer, Noord-Holland. Ik vroeg me af of dit eigenlijk wel daadwerkelijk een steen is, het ding heeft namelijk een opmerkelijke eigenschap. Het oogt metallisch want ik lijk wel een soort van roest te zien aan de buiten- en binnenkant, daarnaast zie ik in de steen ook spikkeltjes dat me doet denken aan ijzer. De steen is opmerkelijk zwaar, een stuk zwaarder dan een "normale steen". Ook dat doet me denken een bijvoorbeeld ijzer. Als ik er echter een magneet tegen hou blijft hij niet "plakken" waardoor ik dus weer begin te twijfelen of er sprake is van metaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dit is een Markasietknol of bol, die moet zonder twijfel door iemand verloren zijn want ik geloof niet dat deze van oorsprong in Nederland vindbaar is.

Het mineraal marcasiet of speerkies is een bleekbronsgeel tot tinwit ijzer-sulfide met de chemische formule FeS2. De naam is afgeleid van het Arabische woord Makraschit, de oorspronkelijke benaming voor pyriet en vergelijkbare mineralen.