Waarom is Rotterdam een stad zonder hart?

Waarom word Rotterdam een hart zonder stad genoemd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Ivana
10 jaar geleden
Bij deze vraag hoort dit artikel. Het beeld van Ossip Zadkine, wat iedere Rotterdammer in het hart gesloten heeft. Symbool voor de verwoeste stad.
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_verwoeste_stad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt! ik zou je willen plussen, Ivana!
Poet
10 jaar geleden
Zonder hart maar zeker niet zonder ziel!

Het beste antwoord

Rotterdam was na het bombardement op de stad op 14 mei 1940 een stad zonder centrum. Zonder hart dus. Door Ossip Zadkine is dat in brons gegoten door zijn kreatie van een mensenfiguur met een gat in het lijf op de plek waar een hart wordt verondersteld te zitten. In afgrijzing heft het beeld de armen en handen ten hemel.
Het totaal beeld heeft geleid tot minder vleiende opmerkingen over het beeld, zoals:
"Het is net mijn baas. Ook geen hart in z'n donder en zijn kl..... staan verkeerd. Of "Jan Gat". Nu gaan er weer geruchten als dat het beeld bij het nieuwe Centraal Station moet komen. Te gek voor woorden, natuurlijk, want die locatie heeft letterlijk niets te maken met waar het beeld voor moet staan. Dat zijn totaal andere historische waarden, waarvan het CS een toekomstvisie is en het beeld een gruwelijk verleden symboliseert. Die zaken moet je niet combineren. Bovendien zet he het beeld met de rug naar de stad of naar het Centraal Station. Geen van beide is een optie. Ook niet met een der zijde naar het Groothandelsgebouw of andersom. Bovendien biedt het plein geen ruimte voor een eventuele herdenkingsbijeenkomst. Daarvoor zijn teveel storende elementen aanwezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat in WOII het centrum van Rotterdam is gebombardeerd, waarna er van dat centrum weinig meer over was.

Toegevoegd na 1 minuut:
Rotterdam is dus een stad zonder historisch centrum.