Zou er een rechtstreeks verband zijn tussen de aardbevingen in Haïti, Chili en Turkije?

En daarmee bedoel ik een soort van geografische kettingreactie. Uiteraard geen "religieuze verklaring".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn een aantal theorieën dat aardbevingen andere aardbevingen kunnen veroorzaken maar die zorgen stuk voor stuk voor de nodige felle discussies. Het gaat dan wel over dezelfde breuklijnen of iig een redelijk lokaal systeem waarbij de spanning tussen 2 platen na een aardbeving zich verplaatst naar een ander punt op de breuklijn tot de hele lijn is verschoven (deze theorie schijnt mensen in Turkije nogal zenuwachtig te kunnen maken daar volgens een van de aanhangers van die theorie Istanbul een forse kans loopt op een zware aardbeving).
Haïti, Chili en Turkije liggen nogal ver uit elkaar. Helemaal uit te sluiten is het denk ik niet (het is nog steeds allemaal dezelfde planeet) maar ik schat de kans dat er een verband is tussen die aardbevingen toch dichter bij ''niet''. Verschillende breuklijnen gedragen zich ook anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zou eventueel mogelijk zijn dan zou je moeten kijken naar de breuklijnen.

Toegevoegd na 5 minuten:
als die breuklijnen dicht bij elkaar liggen kan er een keting reactie ontstaan
omdat de aarde een gasbol is met daar op drijvende plaaten die langzaam verschuiven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gasbol?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Broeikasgasbol :)
ER wordt gezegd dat die landen allemaal op breuklijnen liggen van de aardkorsten die op het vloeibare binnenwerk van de aarde liggen. Dus wie weet, schuiven die ten opzichte van elkaar. Geologen weten er misschien een wetenschappelijk antwoord op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet alleen "wie weet", maar dat is ook zo. De binnenkern van de aarde is vloeibaar en daarop drijven de continentale plaatsen. Op plekken waar ze tegenaan duwen ontstaan breuklijnen.
Landen zoals die liggen op een breuklijn of er vlak naast, als de ene aardplaat veschuift verschuift de rest mee,misschien niet tegelijk maar het gebeurt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele speculatieve vragen:

Onderaardse kernproeven?Of ander onderaards geknoei...onttrekken van enorme massa's aardolie...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zijn bij lange na niet sterk genoeg om dergelijke aardbevingen te veroorzaken. Massale gas en olie winning kan af en toe voor lichte schokken zorgen (gebeurd in Groningen vrij regelmatig) maar echt noemenswaardige bevingen krijg je niet. Hooguit naar het schijnt lichte bodemverzakkingen op de lange termijn (maar licht is wel al genoeg voor schade aan huizen).