Nederland heeft alle fasen van het demografisch transitiemodel al doorlopen.

"Na het voltooien van de demografische transitie zien we een laag geboortecijfer en een laag sterftecijfer. Een vergrijzingsgolf zal zich inzetten doordat de generatie uit de demografische transitie ('babyboomers') veroudert en zelf een kleinere generatie voortbrengt. Dit kan druk op de sociale voorzieningen veroorzaken. In dit stadium zien staten zich gedwongen hun pensioenstelsels aan te passen of lopen ze begrotingstekorten op omdat ze noodgedwongen de pensioentekorten uit de nationale begroting moeten aanvullen. Het is zelfs mogelijk dat door de vergrijzing het sterftecijfer het geboortecijfer overtreft en de bevolking licht gaat dalen. Wanneer de 'babyboomers' zijn overleden is ook de vergrijzing voorbij en kan men de demografische transitie als volledig voltooid zien."

Toegevoegd na 5 minuten:
Maar als je toch een fase zou willen noemen, dan is dat fase 4. Zie ook deze website http://wiki.omopedia.nl/Demografische_transitie waar je deze informatie vindt:

"1e fase: Zowel het geboortecijfer als het sterftecijfer zijn hoog. Daardoor groeit de bevolking nauwelijks.

2e fase: Het geboortecijfer blijft hoog, terwijl het sterftecijfer gaat dalen. De bevolking begint steeds harder te groeien.

3e fase: Het geboortecijfer neemt af, terwijl het sterftecijfer laag is. De bevolkingsgroei neemt weer af

4e fase: Geboorte- en sterftecijfers zijn allebei laag. In de toekomst zou er een sterfte-overschot kunnen komen.

De meeste rijke landen zitten inmiddels in fase vier en is de bevolkingsgroei erg laag. Er zijn al landen waar de bevolking zelfs aan het afnemen is."
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
enorm veel bedankt :)