Waarom is rivierwater ook geen zoutwater?

Rivieren monden vaak uit in zeeen. Hoe kan het dan, terwijl ze in verbinding met elkaar staan, dat rivierwater zoetwater blijft en zeewater zoutwater blijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Zout water is zwaarder dan zoet water; in de buurt van de riviermond zie je dan ook dat er een tong van zout water onder het zoete oppervlakte water door land inwaarts stroomt (b.v. Nieuwe Waterweg). Afhankelijk van de turbulentie treedt er ook vermenging op wat resulteert in brak water (b.v. de Zeeuwse zeearmen).
De vermenging van zout en zoet water kost echter tijd en in die tijd stroomt het water weer naar zee; daardoor komt het zout niet heel ver landinwaarts, alleen waar bij vloed het water tijdelijk terug de rivier instroomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Rivieren stromen richting de zeeen. Zoet water stroomt dus richting het zoute water en niet andersom. Bij de samenkomst van de rivier en de zee zie je wel vermenging van zout en zoet water . Dit noemt men brak water. Brak water kom je in het laatste deel van de rivier tegen, doordat door getijden en stroming ook zout water terug de rivier op stroomt.
14 jaar geleden
Ook in een rivier kunnen zouten en andere mineralen zitten.
Maar rivieren worden gevoed met regen of smeltwater, en dat is natuurlijk zoet.
Al dat zoete water gaat naar zee, plus een klein beetje zout dat er vaak in zit.
De zee verdampt het water en dat schone water komt weer als regen uiteindelijk weer in de rivier terecht, opnieuw een beetje zout menemend,
Dus kan je stellen dat door de verdamping, dit schone water regen wordt, dat telkens weer een beetje zout naar zee brengt waardoor de zee een zoutvoorraad heeft gekregen, het kan er nooit meer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zou het zeewater steeds zouter moeten worden. Want voortdurend komen er chemische stoffen, waaronder ook allerlei zouten, in zee terecht. Een belangrijke transportweg daarvoor vormen juist de rivieren. Onder invloed van het weer wordt gesteente van de bergen in steeds kleinere stukjes afgebroken. Bij deze verwering (erosie genaamd) komen ook chemische elementen vrij die zout kunnen vormen, en die vervolgens via beekjes in de rivieren terecht komen. Rivierwater smaakt dan wel zoet, er zit dus wel degelijk zout in!