Nederland heeft de grootste gasvoorraad van Europa. Wat had Nederland, geologisch beschouwd, dat andere landen van Europa niet hadden?

wat is de reden dat Nederland zoveel gas in de bodem heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Poet
10 jaar geleden
Ik denk:
Een combinatie van een niet al te koude en ondiepe zee (dus veel aangroei van organisch materiaal) en fikse aanvoer van sediment uit al die rivieren waarvan wij de delta vormen rivieren waarmee dat alle afgestoven beestjes en planten steeds werden afgedekt en zo olie- en gas vormden.:

Het beste antwoord

Ongeveer 350 miljoen jaar geleden, tijdens het Carboon, was de wereld grotendeels bedekt met oerwouden.Plantaardige resten stapelden zich op en vormden dikke lagen. In de loop van de tijd zijn deze lagen bedekt met andere afzettingen en vormde zich onder hoge druk steenkool. Ongeveer 100 miljoen jaar geleden werd de temperatuur in deze steenkoollagen zo hoog dat er gassen vrijkwamen, zoals het brandbare methaan. De gassen stegen op in de bovengelegen, poreuze, gesteenten. Op plaatsen waar een ondoordringbare laag zat, bijvoorbeeld steenzout, konden deze gassen niet verder omhoog en hoopten zich op in gasvelden. Omdat in Nederland op veel plaatsen een dikke laag steenzout ligt, hebben we hier aardgas. Elders is het gas lang geleden ontsnapt. (Vrij naar de Bosatlas van de Energie)