Als een berg een groot plateau is, is het dan net zo warm of warmer als de grond naast het planteau?

Ik vroeg dit mij af, omdat er op een berg sneeuwvorming kan zijn (zelfs in warme klimaten), omdat warmte uit de grond komt. Maar wat als een groot plateau hoger is dan de omliggende grond, is het op dat plateau dan warmer of misschien zelfs warmer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De omgevende lucht werkt als een isolerende deken. Hoe hoger je gaat hoe ijler, minder lucht dat er is en dus hoe kleiner de isolerende werking.
Het aardoppervlak wordt opgewarmd en door de lucht wordt de warmte vast gehouden. In de bergen zal ook het oppervlak opgewarmd worden maar omdat de lucht daar ijler is zal er minder warmte vast gehouden worden. Juist het zelfde met de warmte die uit de aarde komt. Daarbij komt dat hoe hoger je gaat hoe minder warmte dat er uit de bodem komt. Dit heeft dan weer te maken omdat om die plaats de bodem dikker is, kijk maar naar de hoogtes van de bergen. Hoe dikker de bodem hoe minder warmte dat je hebt van het binnenste van de aarde.
Nu sprak ik van isolerende werking van de lucht maar in feite moet en we spreken van opwarmen van de lucht. op het beneden in het dal is de lucht dikker dus er zal meer lucht worden opgewarmd, Boven is er minder lucht om op te warmen vandaar dat het kouder is.
Er zijn nog andere factoren zoals wind regen enz die de temperatuur beinvloeden.
Wat ik nog zou vergeten is de stralingswarmte van de zon. Daarom kan het ook in de bergen tropisch warm aanvoelen..
Robby BB

Toegevoegd na 18 minuten:
Denk er ook aan dat de ruimte waarin de aarde rondzweeft extreem koud is

Toegevoegd na 28 minuten:
Hoe hoger het plateau hoe kouder het wordt zoals in de bergen.
In de zomer kan een plateau wel extra warm zijn omdat er dan een groter oppervlak wordt verwarmd, omdat dan de zonnestralen lood of bijna loodrecht op het oppervlak schijnen. Dan kan het zijn dat het op het plateau warmer is dan lager gelegen dal. op een plateau is er ook minder schaduw dan in het dal zodat het daardoor veel warmer kan zijn op een plateau

Toegevoegd na 30 minuten:
Laatste zin moet zijn
Dan kan het zijn dat het op het plateau warmer is dan het lager gelegen dal. op een plateau is er ook minder schaduw dan in het dal dan in het dalop een plateau
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg!

Andere antwoorden (1)

doordat de luchtlaag die op een plateau rust kleiner is bevat deze minder broeikasgassen ,houdt deze dus minder warmte vast en is het op de hoogtes kouder. hoe hoger je komt des te kouder het word.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat broeikassen een isolerende werking hebben ontken ik niet maar dat heeft niets te maken met het feit dat het in de bergen kouder is dan in de lager gelegen delen.
Neem de broeikasgassen weg en het zal in de hoger gelegen delen nog altijd kouder zijn dan in de de lager gelegen delen.
Omdat er broeikasgassen aanwezig zijn gaat het juist warmer worden. Dat zou 1 van de reden zijn waardoor er alsmaar minder of kleinere gletsjer zijn en ook minder sneeuw in de bergen. Er zijn nu al sneeuwstations die de deuren moeten dicht doen omdat er geen of onvoldoende sneeuw meer is.
Dus wat mij betreft is uw antwoord niet juist.