Jura is een middelgebergte, waarvan de toppen ongeveer 1500 meter boven de zeespiegel komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Jura is een hooggebergte tussen Frankrijk en Zwitserland. Crêt de la Neige (1718 m) in Frankrijk, en de Mont Tendre (1678,8 m) in Zwitserland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jura_(gebergte)
Bij bergen hoger dan 1500 meter boven de zeespiegel spreekt men van hooggebergte.

http://www.encyclo.nl/begrip/hooggebergte
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Ik weet niet, of je een groot gebergte als de Jura, waarin slechts 2 toppen boven de 1500 meter boven de zeespiegel uitsteken, kunt beschouwen als een hooggebergte. De meeste toppen in de Jura zullen ongetwijfeld lager zijn dan die 1500 meter. En moet je het gestelde in een encyclopedie voor zoete koek aannemen?
WimNobel
10 jaar geleden
Je hoeft niet alles voor zoete koek aan te nemen (te slikken, zo luidt de uitdrukking eigenlijk). Je kunt nl. ook de links volgen die in de encyclopedie gegeven worden. Dat heb ik gedaan en op http://www.geologischevereniging.nl/git/git.htm#relief1 gevonden:
Middengebergte = terrein met lokaal reliëf van 200 - 1500 m.
Hooggebergte = terrein met lokaal reliëf van meer dan 1500 m.
Lokaal reliëf is niet hetzelfde als boven zeespiegel. Aangezien de omgeving van de Jura niet op zeeniveau ligt en de toppen maar weinig boven de 1500 m uitkomen, is er sprake van een lokaal reliëf van minder dan 1500 m en dus van een middengebergte.
Moet ik dan voor zoete koek slikken wat de geologische vereniging schrijft? Ik vind van wel, want zij worden geacht dit soort definities te kennen en ermee te werken. Zij gaan er in zekere zin over. Kennelijk hebben geologen het handig gevonden de grens bij 1500 m te leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal duidelijk Wim.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelgebergte
Het Jura Gebergte ligt in het achterland van de Alpen.
De term hooggebergte betekent dat de de hoogte gemiddeld hoger dan 1500m moet zijn. De Alpen (met uitschieters boven de 4000m) heeft al een gemiddelde hoogte van 1700m. Het Jura gebergte is over het algemeen lager dan de Alpen, daarbij wordt de grens van 1500m niet bereikt.
Het Jura Gebergte is een middelgebergte.