Welke landen kunnen logischerwijs het hardst worden getroffen door de Chili - tsunami ?

Ik hoorde dat de zeer krachtige aardbeving magnitude 8.8 vandaag ( zaterdag) in Chili een tsunami heeft veroorzaakt. Ik heb hier geen aardbol ter beschikking . Welke landen ( eilanden ) krijgen het eerst met de tsunami te maken ? Kunnen we dan een conclusie trekken hoe erg de tsunami de andere landen aan de Stille Oceaan gaat treffen ?

Toegevoegd na 14 minuten:
Hoe lang gaat het duren totdat de golf Nieuw Zeeland bereikt ? Hebben tsunami's een vaste snelheid ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het Tsunamiwaarschuwingscentrum heeft zijn tsunami-alarm na de aardbeving bij Chili zaterdag uitgebreid. Het in Hawaï gevestigde instituut waarschuwt nu alle landen rond de Grote Oceaan voor de vloedgolven.

Op de lijst staan behalve Chili zelf ook Peru, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, El Salvador, Guatemala, Mexico en de Amerikaanse staat Hawaï.
Ook landen aan de andere kant van de oceaan, zoals Japan, Rusland, de Filipijnen, Australië, Nieuw-Zeeland, Taiwan, Papua-Nieuw-Guinea en Indonesië, worden gewaarschuwd voor een tsunami.

De eilanden in de Grote Oceaan, zoals Samoa en Fiji, moeten zich eveneens voorbereiden op vloedgolven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nieuw Zeeland en Australie

Toegevoegd na 2 minuten:
Een tsunami is een supergolf die op gang komt door een onderzeese aardbeving. Het zeewater neemt de energie van de aardbeving op en zet deze om in krachtige golfbewegingen die honderden of duizenden kilometers over de aardbol reizen en elke kust die ze bereiken grote schade kunnen toebrengen. Via tsunami's hebben dus ook onderzeese aardbevingen een verwoestend effect op het land.

Toegevoegd na 3 minuten:
dat is moeilijk te voorspellen er zijn zoveel factoren die meespelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paaseiland, delen van Hawaii en delen van de Galapagos zijn al geëvacueerd. Daarnaast verwachten de Filipijnen en Japan problemen. De eerste golven hebben de Chapham Eilanden bij Nieuw-Zeeland al bereikt, maar daar verwachten ze niet dat de golven hoger worden dan 3 meter.