Waren voor WO2 de Duitse deelstaten dezelfde als nu en liepen de grenzen als nu? Waar wel en waar niet?

Neemt men de voormalige grens tussen voormalig West- en Oost-Duitsland, dan loopt die grens tussen huidige deelstaten en niet dwars door huidige deelstaten. Aan het einde van WO2 was Berlin volgens mij volledig door Sowjettroepen bezet. Toen ontstond een deal waarin het westelijk deel van Berlin naar de westelijke geallieerden ging in ruil voor een ander stuk of andere stukken Duitsland. Welk deel of welke delen van westelijke Duitsland werden toen aan oostelijk Duitsland gegeven? Waren dat volledige deelstaten of delen van deelstaten?

10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Nee, de huidige deelstaten zijn na de tweede wereldoorlog ontstaan. In de Weimarrepubliek (1918-1933) werd nog een gebiedsindeling gehanteerd die gebaseerd was op de voormalige prins- en hertogdommen. Tijdens het Derde Rijk werd dit in 1937 vervangen door een systeem met gouwen en rijksgouwen.
De huidige Länder zijn gedefinieerd door de geallieerde bezettingsmacht. De verdeling tussen de USA, Engeland, Frankrijk en de Sovjet-Unie liep volgens de grenzen van die nieuwe deelstaten. Mecklenburg, Brandenburg, Saksen, Saksen-Anhalt en Thuringen werden aan de Sovjet-unie toebedeeld en gingen samen de DDR vormen. Alleen trokken de communisten zich niets aan van de Länder en voerden hun eigen indeling in. Na de eenwording zijn deze Länder weer in ere hersteld. Alleen is Oost-Berlijn afgescheiden van Brandenburg en samen met West-Berlijn een nieuwe deelstaat geworden.
Op sommige plaatsen worden grenzen van oude vorstendommen gevolgd. Zo volgt de grens tussen Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen de oude grens tussen het hertogdom Saksen en het prinsbisdom Münster. Beieren heeft nog min of meer de grenzen die het als koninkrijk ook al had.
WimNobel