Die kan niet oversteken. Op de noordelijke en zuidelijke halfronden draaien hoge-en lagedrukgebieden in een andere richting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kleine toevoeging: Mocht een lagedrukgebied toch de oversteek maken, dan sterft hij snel uit omdat de draaiing van de aarde de depressie tegenwerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een depressie is slechts een gebied met lage luchtdruk. Beter gezegd: een gebied waarin rond zeeniveau de luchtdruk lager is dan in de omgeving.

Een depressie, dus het gebied waarin de luchtdruk lager is dan elders, kan daardoor gewoon de evenaar oversteken.

Iets anders geldt voor de kenmerkende draaiïng van de lucht rond die depressie. Dat is dus niet de depressie zelf (!), het is de draaiende lucht *rondom* de depressie.

De depressie kan de evenaar oversteken, maar wat gebeurt er met die draaiende lucht? Het antwoord is dat de corioliskracht, die de draaiïng heeft veroorzaakt, rond de evenaar erg laag is, en op de evenaar zelfs nul. Als een depressie zich ten noorden van de evenaar heeft gevormd, draait de lucht rond die depressie tegen de klok in. Beweegt de depressie daarna richting de evenaar, dan wordt de corioliskracht steeds lager. De ronddraaiende lucht blijft dus ronddraaien, omdat er nauwelijks kracht is die de draaiïng tegenwerkt.

Na het oversteken van de evenaar is de corioliskracht nog steeds heel laag. Aanvankelijk te laag om de draaiïng te stoppen. Mocht de depressie lang genoeg blijven bestaan om ver genoeg naar het zuiden te bewegen, dan neemt de corioliskracht toe en zal de draaiïng stoppen. Uiteindelijk zou de draaiïng theoretisch kunnen omkeren, maar dat zou zo lang duren dat de depressie (de lagere luchtdruk dus) dan al lang is opgevuld en dus niet meer bestaat.

Overigens is het onwaarschijnlijk dat zo'n gebied met ronddraaiende lucht de evenaar oversteekt. De ronddraaiende lucht ontstaat namelijk slechts wanneer de depressie ver genoeg van de evenaar af is, want slechts daar is de corioliskracht groot genoeg om de toestromende lucht aan het draaien te brengen. Maar op die plek doet ook een tweede component van de corioliskracht zich gelden. Die tweede component "duwt" de depressie van de evenaar af.

Voor meer informatie verwijs ik je naar onderstaande Bron.

Cryofiel
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik kan in je bron niet duidelijk vinden waarom een depressie van de evenaar wordt afgeduwd. Het wordt daar ook maar geponeerd.
In dit verband denk ik aan de passaatwinden die juist naar de evenaaar toe waaien. Dat zou deze stelling eigenlijk tegenspreken.