Als een zee zout is door de mineralen die rivieren aanvoeren, hoe komt het dan dat een meer niet zout wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Bedenk dat een meer waar een rivier in uitkomt op zijn laagste punt net zo hard weer zal overlopen. Er stroomt dus net zoveel water uit als erin komt.
Een klein gedeelte zal voor die tijd verdampen, maar dat betekent slechts dat het uitstromende water een ietsje hogere concentratie van opgeloste stoffen zal hebben (waaronder zout).
Het meer wordt dus als het ware voortdurend doorgespoeld en zal een zoutgehalte hebben dat het midden houdt tussen dat van de instromende en uitstromende rivier.

Maar er zijn wel degelijk door rivieren gevoede meren zonder uitgang.
Dat kan als de instroom niet groter is dan de verdamping. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de Dode Zee op de grens van Israël en Jordanië, maar ook de Kaspische Zee heeft een zoutgehalte van 1,2%.
Als door geografische veranderingen de instroom (vrijwel) helemaal opdroogt, dan blijft een zoutvlakte over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vraag klopt niet. Rivieren hebben zoet water en vullen de zee daar mee aan.
Het zout van de zee komt uit de grond. Sodium (een belangrijk bestanddeel van zout) komt uit de oceaanbodem. Chloride (een ander bestanddeel van zout) komt uit het binnenste van de aarde, via vulkanen. Samen vormen sodium en chloride zout.
Amadea
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
wat hier mee:Het zout in de zee is afslijtsel van bergen. Zout zit overal in gesteente. Regen verweert dat gesteente, sleept het mee in rivieren, rivieren monden uit in zee. Dus al dat zout belandt uiteindelijk in de oceanen.Dus zou het zout toch ook in meren terecht kunnen komen?
http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/artikel/waarom-zeewater-zout-en-het-andere-water-zoet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zout in de gesteente komt er doordat er vroeger zee was,
bekijk maar eens de zoutmijnen in oostenrijk, waar men ook schelpen en zeedieren vindt en dat is dan in de bergen,
Robby BB
Amadea
10 jaar geleden
@fremar: Lees ook http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/aardrijkskunde-aardwetenschappen/rivierwater-zoutwater.48200
fremar
10 jaar geleden
He antwoord van Eddijst geeft mij inderdaad een duidelijk antwoord en lijkt mij het enige juiste antwoord op de hoofdvraag:Eddijst schrijft:
Ook in een rivier kunnen zouten en andere mineralen zitten.
Maar rivieren worden gevoed met regen of smeltwater, en dat is natuurlijk zoet.
Al dat zoete water gaat naar zee, plus een klein beetje zout dat er vaak in zit.
De zee verdampt het water en dat schone water komt weer als regen uiteindelijk weer in de rivier terecht, opnieuw een beetje zout menemend,
Dus kan je stellen dat door de verdamping, dit schone water regen wordt, dat telkens weer een beetje zout naar zee brengt waardoor de zee een zoutvoorraad heeft gekregen, het kan er nooit meer uit.
Een -relatief-geringe hoeveelheid zouten wordt inderdaad de zee ingespoeld maar daar zijn de oceanen NIET zout van geworden, sterker nog , de meeste zouten (als Na/K/ Cl/I )die op het land zijn, zijn daar door zeeen gebracht en het water is vervolgens verdampt. De dode zee is daar een groot voorbeeld van, die ligt ongeveer 300-400m BENEDEN zeeniveau.
Zouten als sulfaten hebben meestal een vulkanische oorsprong , net als magnesium, calcium etc. Het enorme depot aan NaCl zat van oorsprong voornamelijk al in de oceanen.
Veel zouten op het land zijn zo goed als onoplosbaar, gelukkig spoelen gebergten als de alpen dus niet even weg in de zeeen, zoals je misschien weet zijn carbonaten veelal (zeer)slecht oplosbaar.
Toch is het zoete water in de alpen zo kalkrijk dat je het moet koken voordat het bruikbaar is voor consumptie (het slaat dan neer als CaCO3/MgCO3).
Zoute meren zijn echter binnenzeeen die afgesloten zijn.
Meren die niet ooit zee geweest zijn maar wel afgesloten zijn verzamelen ook vooral andere mineralen dan NaCl.
De aarde recyclet echter mineralen oa door stoomgaten in diepzeeen en vulkanen,
Vreemd genoeg is na de pakweg 4.3 miljard jaar nog steeds voldoende mineralen aanwezig boven zeeniveau, gelukkig maar, anders kon je de aarde beter 'WATER" noemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een meer wordt meestal niet zout(er) omdat de afvoer van het water en de aanvoer van smeltwater en regen (in feite gedestilleerd water) in een soort evenwichtsituatie beland zijn.
Deze wordt echter verstoord wanneer aanvoer en/of afvoer veranderd wordt.