Een duidelijk omschrijving van warmte??
Duidelijk voor wie?

Zonder moeilijk te doen zou ik zeggen:
De ervaring die je opdoet bij het aanraken van een blok ijs en een gloeiende spijker is heel verschillend. In beide gevallen komt er een wisselwerking van energiestromen tot stand. De ene stroom noemen we koud(het minst warm) de andere stroom noemen we heet (het meest warm).
Maar het zijn alle twee warmtebronnen alleen van verschillende gradatie.

Als je een blok ijs aanraakt kunnen je vingers eraan blijven plakken. Je zegt dan: "Zo hee, dat is koud"!
Dat kan ook bij een gloeiend hete kachel het geval zijn. Alleen zeg je dan:" Auw , g.gl. g.v.d". Maar snel vergeten deze opmerking.
PS: Vroeger bij ijsbloemen op het raam likten de kinderen aan die bloemen, met gevolg dat de tong vast bleef zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Energie die zich verplaatst tussen een systeem en de omgeving, als gevolg van temperatuurverschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de natuurkunde is warmte, veel aangeduid met het symbool Q, een vorm van energieuitwisseling tussen systemen die niet in thermisch evenwicht zijn (ofwel verschillende temperatuur hebben). Deze uitwisseling kan in principe op drie verschillende manieren plaatsvinden: geleiding, straling en convectie. Warmte wordt in SI-eenheden uitgedrukt in joule (J)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Warmte van een stof is de bewegingsenergie van de moleculen waaruit de stof is opgebouwd. In een vaste stof trillen de moleculen. Die trilling is een beweging. Hoe warmer de stof des te groter (heviger) de trilling.

Omdat het om energie gaat, wordt warmte uitgedrukt in Joule. Een stof of een voorwerp heeft een zekere warmtecapaciteit, dat is de energie die nodig is om te temperatuur een graad (celsius of kelvinschaal) te doen stijgen. Als je van die stof één kilogram neemt, is die energie de soortelijke warmte van die stof. Bij water is dat 4200 Joule per kilogram per graad celsius. En dat is precies een kilocalorie.