Zijn de (omvang van) continenten (juridisch) ergens vastgelegd?

Zijn de vijf continenten (Amerika Australie Azie Afrika en Europa (en Antarctica)) ergens precies als vaststaand omschreven?
Zo wordt soms gesproken over het Europese deel(continent) van Istanbul. Maar is dat een formeel vastgestelde grens. Of is dat een vrij en willekeurig gebruik?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn formele grenzen.

Het beste antwoord

"Continent" of "Werelddeel" is een beetje een vaag begrip. Volgens wiki is er onderscheid tussen die twee begrippen en moet continent meer geologisch, en werelddeel meer politiek/cultureel worden beschouwd. Maar dat is zeker niet algemeen.
Dat Amerika een continent is, is wel duidelijk. Groenland is een groot eiland, maar hoort het bij Amerika? Of bij Europa? Of is het zelf een continent net als het vier keer zo grote Australië? En zijn Europa en Azië nu twee continenten, of samen één? Ach, het doet er niet zo toe en het is allemaal een kwestie hoe je het wilt definiëren.
Er zullen ongetwijfeld wel eens juridische stukken zijn verschenen waarin gepoogd wordt de grens precies vast te leggen. In de vroegere Sovjet-Unie bestond een heel duidelijk idee over waar precies de grens lag tussen Europa en Azië. Aan de Transsiberië-spoorweg is een monument te zien dat die grens markeert. Maar ook dat is een interpretatie. In de oudheid was het duidelijk: de doorgang van de Middellandse Zee, via de Straat der Dardanellen, de Zee van Marmora en de Bosporus naar de Zwarte Zee was een duidelijke scheiding. Maar dat de landmassa's verder naar het Noorden één geheel vormden dat was toen nog niet zo bekend. Als gevolg daarvan kun je nu landen in de Kaukasus (Georgië, Armenië, Azerbaidjan) tot het ene of het andere werelddeel rekenen. En er zijn ongetwijfeld politieke of culturele motieven om dat te willen doen. Maar er is niets dat je weerhoudt om voor je eigen ideeën je eigen grens te trekken. Alleen de situatie in Istanbul is vrij eenduidig: je gaat met de pont of de brug over de Bosporus van het ene naar het andere continent.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is nee.

Zelfs ideologisch is er verschil van mening. Zo doet Israël mee aan het Europese songfestival. Vroeger behoorde Alaska bij Rusland. Het verre Oosten van Rusland, dat tot Azië wordt gerekend. Maar Alaska ligt duidelijk in een ander werelddeel.
Midden in de Beringstraat ligt Diomede. De Diomede eilanden behoren toe aan Rusland (groot Diomede) en aan de VS. klein Diomede . Maar liggen de eilanden geografisch/geologisch gezien nu in Azië of in Amerika??
Junillistan vindt de geografische ligging van Turkije of de Islam geen beletsel voor een lidmaatschap van de EU.
Groenland hoort geografisch bij Noord-Amerika en geologisch gezien tot het Canadese schild. Maar het behoort aan Denemarken, dat duidelijk tot Europa behoort.
Zo zie je maar dat er geografisch en politiek nogal wat te verhaspelen valt.

PS: Behalve Antarctica is er ook nog een Noordpool, gebieden waar ook het nodige over te twisten valt, want de machtigste staten willen er het grootste gezag over uitoefenen.