Tot hoever reikt bliksem in het water?

Als de bliksem inslaat in het water, hoe diep of ver moet je zijn om buiten het bereik van de bliksem te zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Een antwoord in aantal meter afstand of diepte kan ik helaas niet geven. Dit is een materie waar relatief weinig cijfermateriaal over bekend is. Onderstaande info over hetgeen allemaal gebeurt tijdens een blikseminslag op water :

Tijdens de vorming van de bliksem boven water vindt er ladingscheiding plaats tussen het wateroppervlak tot op een zekere diepte en de diepere lagen. Deze ladingscheiding vindt plaatst tot op tientallen meters van de blikseminslag (in horizontale afstand). Deze plotse ladingscheiding, de ontlading (over het oppervlak) en het herstellen van de oorspronkelijke ladingverdeling gebeurt in een fractie van een seconde. Deze verschijnselen zijn echter voldoende sterk om een mens een fatale stroomstoot te bezorgen. Hierbij speelt de omvang van het lichaam een grote rol. Hoe groter het lichaam, hoe groter de scheiding van lading over het lichaam. Een vis heeft hier het grote voordeel dat hij een veel kleinere ontlading zal voelen omdat hij zelf zoveel kleiner is. Dit effect is niet linear maar exponentieel.

Tijdens de ontlading zelf van de bliksem, vormen er zich “plasmabanen” op het wateroppervlak. Ook deze kunnen zich tientallen meters ver van de bliksem verspreiden. Als je, al zwemmend aan het oppervlak”, door zo’n plasmabaan wordt geraakt, dan wordt je letterlijk “geroosterd”.

Als je dan toch aan het duiken bent, is een bijkomend effect de drukgolven (geluidsgolven) die zich ook in het water verspreiden. Klinkt niet levensbedreigend, zolang je geen gebarsten trommelvliezen, ingedeukte oogbollen, klaplongen,... oploopt of helemaal buiten westen geslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het water geleidt de stroom, maar de bliksem blijft aan de oppervlakte van het water. Onder het wateroppervlak neutraliseert de stroom.Wanneer het onweert en bliksemt kun je beter niet in het water zijn. Het water geleidt de stroom. Wanneer de bliksem het water raakt gaat de stroom alle kanten uit en het zal jou raken wanneer je aan het zwemmen bent. De elektriciteit van de bliksem kan zich namelijk goed verspreiden over het wateroppervlak.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit vind ik een heel goeie vraag. Ben nog bezig een antwoord in elkaar te steken. Wil echter niet wachten om te reageren. Damianhelper, bliksem blijft niet aan de oppervlakte van het water. Bliksem verspreidt zich in het water. Hierover bestaan grote misverstanden. De bron die je dit geleerd heeft is verkeerd. Ja, het is inderdaad GEVAARLIJK om in of op het water te zijn bij onweer. Het is GEVAARLIJK om in het water te zwemmen als de bliksem hierop inslaat. Benny, ook al ben je 2 meter diep, toch wordt je geroosterd. (of niet, afhankelijk van de afstand tot de blikseminslag).
Hoe lang deze onveilige situatie duurt ? De tijd van de bliksem en enkele miliseconden erna.