Duurt elke dag even lang?

Een dag duurt bijna 24 uur. Maar is las ergens dat er in februari en november afwijkingen zijn. Ook in juli en augustus bleken er kleine afwijkingen te zijn. Ik vermoed dat de laatste afwijking het gevolg is van de eliptische ronde van de aarde rond de zon?

10 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Niet elke dag duurt even lang ! Dit wordt veroorzaakt door de helling van de aardas op het baanvlak en door de ellipsvorm van de aardbaan. De helling van de aardas op het baanvlak van de aarde bedraagt 23,5º. Door deze helling duurt de dag bij het begin van zomer en winter langer dan bij het begin van lente en herfst. Omdat op 3 januari de aarde sneller rond de zon draait dan op 4 juli zal de dag op 3 januari ook langer duren dan op 4 juli. - See more at: http://www.urania.be/astronomie/dossiers/de-tijd/Uren-minuten-en-seconden#sthash.ZINr3OfC.dpuf

Toegevoegd na 1 minuut:
Sinds 1972 is 1 seconde gelijk aan de tijdsduur van 9.192.631.770 periodes van de elektromagnetische straling overeenkomend met de overgang tussen 2 hyperfijnniveaus van de straling die hoort bij de overgang tussen de energieniveaus van Cesium-133. Toestellen die deze periodes tellen (en dus eigenlijk de tijd meten) noemt men atoomklokken. Telkens de atoomtijd meer dan 1 seconde dreigt voor te lopen op onze middelbare tijd, wordt 1 schrikkelseconde toegevoegd tijdens de nacht van 30 juni op 1 juli of tijdens de nacht van 31 december op 1 januari. -
fremar
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Maar uit je bijlage kan ik niet goed begrijpen hoe de helling invloed heeft op de dagduurverschillen. Kun je mij dat nog eens uitleggen. Bvd.

Andere antwoorden (2)

De lengte van de dag wordt bepaald door de draaiing van de aarde rond haar as. Dat versnelt of vertraagt echt niet in een paar dagen. Alleen in de loop van vele miljoenen jaren is de aarde een beetje langzamer gaan draaien.
De verschijnselen waar je het in je vraag over hebt is een kwestie van de klok. We rekenen een dag in 24*60*60 HELE seconden. Aangezien de rotatie van de aarde niet uit te drukken is in hele seconden, moeten we af en toe een seconde smokkelen om weer in de pas te lopen met de echte "dag".
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Het klopt dus ook niet dat door de verdere afstand in de zomer van de aarde tot de zon deze door de minder sterke aantrekking langzamer gaat draaien. Tiding locking?? of zoiets?
Reddie
10 jaar geleden
@erotisi, De draaiing van de aarde wordt afgeremd door de getijdebeweging (van de hele aarde, en niet alleen van het water).
Die afremming gebeurt al sinds de aarde bestaat.
Door de minder sterke aantrekking gaat de aarde niet langzamer draaien, maar wordt de draaiing juist minder afgeremd.
Op de laatste zondag van maart is hier de dag 1 uur korter en op de laatste zondag in oktober 1 uur langer.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Leuke uitsmijter. +