Uit onderzoek naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van een tsunami bleek als
belangrijkste oorzaak een (onderzeese) aardbeving aangewezen te kunnen worden. Echter niet
door alle onderzeese aardbevingen wordt een tsunami opgewekt. M.b .v. empirische Japanse
formules kan worden afgeleid, dat voor het opwekken van een aan de kust merkbare tsunami
minimaal een aardbevingssterkte M=6,0 à 6,3 vereist is. Bovendien dient de waterdiepte in
het epicentrum van de aardbeving voldoende groot te zijn, terwijl ook de breukverschuiving
in de haard een voldoende grote verticale component dient te bezitten .
De kans dat in het Noordzeegebied een dergelijke aardbeving zal optreden is echter zeer
gering .

In het Noordzeegebied kunnen ook tsunami-golven voorkomen die opgewekt zijn door een
aardbeving buiten dit gebied . Met name het zeegebied ten noorden en noordwesten van het
Noordzeegebied is in dit verband van belang .
In dit noordelijk zeegebied is de kans op een tsunami-opwekkende aardbeving aanmerkelijk
groter dan in het Noordzeegebied . M.b.t. de exacte kans dient nog nader onderzoek plaats
te vinden.
fremar