Wat bepaalt welke beek of stroom de oorsprong is van een rivier? I

Verschillende wateren vormen samen stoomafwaarts een rivier. Je kunt zeggen, dat een rivier op verschillende plaatsen ontspringt. Van deze plaatsen is er één plaats die uitgekozen wordt als plek waar de rivier ontspringt. Bijvoorbeeld, er wordt gezegd dat de Donau ontspringt bij Donaueschingen. Er zijn echter meer stromen elders die uiteindelijk ook op de Donau uitkomen.

11 jaar geleden
3.8K
Antoni
11 jaar geleden
Ik vermoed dat de plek die het verste van de monding van de rivier af ligt, gekozen wordt als oorsprong van de rivier. Maar ik ben benieuwd naar de antwoorden van mensen die hier meer van weten dan ik. Goeie vraag! +1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal heten die andere wateren gewoon anders tot ze bij de Donau uit komen. Er is toch echt maar 1 ontspringplaats van elke rivier of het moet een groot gebied zijn.
corzijlstra
11 jaar geleden
Een reactie als `Ik vermoed dat ............`` of ``Ik denk dat................`` kan wat mij betreft wel opgenomen worden als antwoord.. Je geeft eerlijk toe, dat je het niet zeker weet. En dat vind ik goed. Plaats het dan als antwoord.
Antoni
11 jaar geleden
Sorry, ik vind dat ik er te weinig van weet en dat ik te weinig zekerheid over mijn vermoeden heb, om mijn idee als een antwoord te geven. Wat ik wilde zeggen, heb je nu gelezen, dus je hebt de informatie ontvangen.

Het beste antwoord

Voor de oorsprong van een rivier heeft men de stroming in rechte lijn tot het verste punt gevolgd.

Alle andere stromingen komen in een hoek op de hoofdstroom uit, bij Den Bosch is hier een prachtig voorbeeld, daar komt de dieze in een hoek de maas instromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er meer stromingen zijn die op jouw voorbeeld de Donau uitkomen dan heten die stromingen TOT ze bij de Donau zijn anders en die hebben dus gewoon hun eigen gebied waar ze ontspringen.

De Donau begint dus gewoon bij Donaueschingen en alle rivieren die in de Donau samenkomen hebben hun eigen begin.

Toegevoegd na 1 uur:
De Donau ontstaat eigenlijk op 1,4 km ten oosten van Donaueschingen door de samenvloeiing van twee uit het Zwarte Woud komende riviertjes, de Brigach en de Breg. Te Donaueschingen zelf is er ook nog een "Donaubron", zodat er 3 Donaubronnen zijn. De bron van de Breg bij Furtwangen geldt ondertussen als officiële omdat zij het verst verwijderd is van de monding.

De belangrijkste zijrivieren van de Donau komen van rechts, en dan vooral uit de Alpen. Sommige van deze zijrivieren zijn op zichzelf al belangrijke stromen. Zowel in Tsjechië als in Servië is er een zijrivier die Morava heet, met dezelfde etymologie. Van bron tot monding] zijn de voornaamste vertakkingen:

de Iller voor 70 m³/s
de Lech voor 200 m³/s
de Altmühl voor 22 m³/s
de Naab voor 49 m³/s
de Isar voor 174 m³/s
de Inn voor 735 m³/s
de Traun voor 150 m³/s
de Enns voor 195 m³/s
de Morava (Tsjechië) voor 110 m³/s
de Rába (Raab) voor 63 m³/s
de Váh voor 161 m³/s
de Hron voor 55 m³/s
de Ipeľ voor 22 m³/s
de Sió, afvoer van het Balatonmeer, voor 39 m³/s
de Drau (Drava) voor 577 m³/s
de Tisza voor 794 m³/s
de Sava voor 1564 m³/s
de Timiș voor 47 m³/s
de Morava (Servië) voor 232 m³/s
de Timok voor 31 m³/s
de Jiu voor 86 m³/s
de Iskar voor 54 m³/s
de Olt voor 174 m³/s
de Jantra voor 47 m³/s
de Argeș voor 71 m³/s
de Ialomița voor 45 m³/s
de Siret voor 240 m³/s
de Proet voor 110 m³/s