Omdat het een gigantisch continent is! Het Zuiden ligt tegen de Zuidpool aan en heeft een bijna arctisch klimaat en het noordste puntje ligt ver boven de evenaar en heeft een tropisch regenwoudklimaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve het verschil in breedtegraad (de NZ-lengte) waaraan Freek refereert, is het denk ik ook vermeldenswaard dat de droogste plek van de wereld in Zuid Amerika ligt: de Atacamawoestijn.

Deze woestijn ligt op een hoogvlakte vrijwel direct aan de westkant van Chili aan de stille oceaan en de droogte is te wijten aan de Andes.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atacama_(woestijn)
http://www.weeronline.nl/droogste-en-natste-plaats-op-aarde/3083/0

Het contrast met het Amazone regenwoud zal duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook wil ik er nog aan toevoegen dat het Andes gebergte door Zuid Amerika loopt, hierdoor zijn er enorme hoogte verschillen, waardoor je soms binnen een uur de berg af rijden van 10 graden met regen in 30 graden met zon terecht kan komen.