de Ik vroeg me af of de aarde steeds zwaarder word door alle producten en afval die we produceren en uiteraard de bevolking die groeit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Wordt de aarde zwaarder of lichter

Het is lastig om te zeggen of de aarde zwaarder of lichter wordt. Misschien zou je denken dat alle gassen die mensen uitstoten (uitlaatgassen en dergelijke) de aarde verlaten en zo de planeet dus lichter maken. Dit is niet waar. De meeste gassen blijven namelijk hangen in de dampkring om de aarde of ze worden opgenomen door de zeeën en oceanen. Door de toenemende uitstoot van gassen verandert er dus in ieder geval niks aan de massa van de aarde.

Dan kun je nog denken dat de aarde zwaarder wordt doordat mensen steeds dikker en zwaarder worden. Dit is echter ook niet het geval. Deze toenemende massa wordt namelijk gecompenseerd door het voedsel dat gegeten wordt. Dat aantal wordt ook steeds meer.

Voor het antwoord op deze vraag moeten we bij de NASA zijn, de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie. Zij hebben berekend dat de aarde toch wat zwaarder wordt. Dit komt door het ruimtepuin (brokken van meteorieten en dergelijke) dat op de aarde stort. Jaarlijks komt er zo’n 40.000 kilo ruimteafval op de aarde terecht. Hierdoor wordt de aarde dus wel zwaarder. Maar omdat de aarde zoveel meer weegt dan het ruimtepuin, zullen wij hier geen gevolgen van merken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik persoonlijk ook wel eens over nagedacht en toen kwam het volgende in mij op alleen weet ik niet of dat klopt: bekijk het in het klein, stel je eet een portie aardappelen, een krop sla en een stukje vlees. Dat gewicht wordt verteerd in sappen en in uitwerpselen. Er blijft dus massa over, het verdwijnt niet zomaar. Als je dit op grotere schaal bekijkt zie je bijvoorbeeld dat fabrieken staal verwerken tot bijv. stalen constructies of wandmeubels ed. Dit omsmelten zal misschien zorgen voor een kleine schommeling in gewicht, maar uiteindelijk blijft er toch massa over. Dus het lijkt me raar dat de aarde veel lichter of zwaarder is dan jaren geleden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Over de bevolking die groeit heb ik eigenlijk niet nagedacht en daar heb ik geen verklaring voor. Het is denk ik wel zo dat de aarde daar misschien zwaarder door zou worden, maar vergeet niet dat er ook heel veel mensen dood gaan in de wereld. Dus misschien is het verschil tussen geboorte en sterfte nihil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De massa van de aarde blijft grofweg hetzelfde.
Het is namelijk een gesloten systeem, alle bouwstenen zijn binnen dat systeem en daar blijven ze.
We halen olie uit de grond en gebruiken dat, je zou zeggen dat het dan weg is maar dat is het niet.
Het word afgebroken naar zijn oorspronkelijke bouwstenen en het gewicht daarvan is grofweg hetzelfde als de olie als geheel ( denk daarbij aan gassen, waterdamp, onverbrandde deeltjes enz. Die bij elkaar opgeteld zijn weer net zo zwaar)
Er komen steeds meer mensen dus het gewicht van het totale aantal mensen neemt toe, dat betekend dat de bouwstenen die in die mensen zitten dus bijvoorbeeld niet in walvissen kan zitten, of in bosbessen om maar een maf voorbeeld te noemen.
Op het moment dat die mensen overlijden komen die bouwstenen weer in de natuur terecht en dan begint die gesloten kringloop weer opnieuw.
Nu komt er wel nu en dan wat rommel vanuit de ruimte en schieten we een ruimtestation de dampkring weer uit maar dat is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord
Eigenlijk vraag je je af wat de massa is van de Aarde.
Gewicht en massa betekenen eigenlijk niet het zelfde. Beeld je gewoon in dat je op een weegschaal staat in een lift. Wanneer denk je dat de weegschaal het hoogste getal gaat aangeven? Omhoog of omlaag? Wanneer de lift omhoog schiet, treedt er een versnelling op. Je gaat meer druk uitoefenen op de weegschaal. Het gevolg is dat je meer weegt. Schiet de lift omlaag (weer een versnelling), dan wordt je eigenlijk een beetje van de grond gelicht. Je weegt plots iets minder. Je gewicht verandert constant in de lift, maar is je massa veranderd?
Denk ook aan de ruimtevaarders die in gewichtsloze toestand rondzweven in de ruimte. Hun massa is nog steeds hetzelfde, maar op die massa wordt er geen zwaartekracht meer uitgeoefend. Als zij op de weegschaal zouden gaan staan in de ruimte, zouden ze niets wegen.
Dat is de theorie!
Nu de Aarde. Hoe bepalen we de massa? De massa is het product van het volume en van de dichtheid van het materiaal. Dus we moeten het volume en de gemiddelde dichtheid van de Aarde kennen.
De gemiddelde dichtheid van de Aarde is ongeveer 5,5 gram per kubieke centimeter (g/cm3).
En nu het volume: dat kan je zelf uitrekenen als je weet dat de Aarde een bol is met een straal van ongeveer 6371 km. Uiteindelijk kom je aan een volume van ongeveer 1.000.000.000.000 kubieke kilometer (km3) of 1 biljoen kubieke kilometer.
Als je beide nu vermenigvuldigt (rekening houdend met de eenheden!) kom je aan een massa van bijna 6000 triljard kilogram, dat is een 6 gevolgd door 24 nullen: 6.000.000.000.000.000.000.000.000 kg.
Deze vraag werd beantwoord door:
prof. Manuel Sintubin
Professor in de Geologie

De aarde ontstond zo'n 4,6 miljard jaar geleden. Ik mag toch wel aannemen dat er tenminste 1 miljard jaar sprake is van een aarde zoals wij die kennen? In die tijd is er dus 1000.000.000 maal 40.000 kilo gewicht vanuit de ruimte op aarde gekomen. Dat lijkt mij een niet te verwaarlozen factor. Alleen geloof ik dat niet geheel. Ik denk dat de aarde even zo vrolijk slijtstof afgeeft aan het heelal, van wellicht de zelfde orde van grootte. Uiteindelijk is het lood om oud ijzer. Het stelt niets voor.