Waarom ontstaat er toch smelt water in de bergen ondanks temperaturen van ver onder nul?

In de Alpen ligt veel sneeuw. Als dit smelt ontstaan er kleine stroompjes smelt water dat onder de sneeuw vandaan komt en naar lagere punten sijpelt. Ondanks dat het ver beneden 0 graden is overdag en S'nanchts blijft het water toch onophoudelijk stromen. Bij dergelijke temperaturen zou de sneeuw toch niet moeten smelten en deze berg berkjes droog staan. Maar nee op die hoogte bij temperaturen ver onder nul blijft het smelt water komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat heeft ermee te maken dat aarde (ook: rots, berg) niet zo snel afkoelt als de lucht. Vaak is alleen het bovenste laagje aarde bevroren. De lagen daaronder worden ook nog beïnvloed door de aardwarmte op grotere diepte.

Als een laag sneeuw op een berghelling ligt, kan dit de berghelling zo isoleren dat de aarde of het gesteente niet bevroren is. De sneeuw kan dan aan de onderkant smelten, terwijl het bovenop nog flink vriest.

Ook kan het water al langer onderweg zijn door diverse aard- en steenlagen. Als het water eenmaal stroomt, zal het ook veel minder snel bevriezen dan stilstaand water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bovenstaand antwoord klopt, hier nog een aanvulling.

De toestand van water is een evenwichtsvergelijking. Dit betekent dat er altijd een deel van de sneeuw zal smelten hoe koud het ook is. (hoe kouder hoe minder er smelt natuurlijk). Een ander voorbeeld hiervan is warm water. Water van bijvoorbeeld 80 graden Celsius, dus onder het kookpunt, begint ook al flink met dampen maar het grootste deel blijft gewoon vloeibaar.