Hoe veel graden kan je van de evenaar vandaan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijnde op aarde?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat maakt niet uit. Op andere planeten met hetzelfde coördinatenstelsel geldt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijnde op aarde maar ook in de ruimte?
Waar geldt dan elders het coördinatenstelsel van "onze" aarde?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ook op Mars, Venus en Mercurius, en zelfs op de grote gasplaneten, wordt hetzelfde coördinatenstelsel gebruikt dat wij op aarde gebruiken. Alleen loopt de nulmeridiaan dan niet door Greenwich... Zelfs op de zon wordt het aardse coördinatenstelsel gebruikt.

Het beste antwoord

90 graden. Dan zit je namelijk op één van de polen. Ga je verder, dan loop je als het ware "over de pool heen" zodat je (ten opzichte van je vertrekpunt) aan de andere kant van de pool terechtkomt. Je bent dan weer dichter bij de evenaar dan toen je nog precies op de pool stond. Het aantal graden neemt dan weer af.

Je kunt dus nooit verder dan 90 graden van de evenaar af zitten.

Hoeveel graden je van de evenaar af bent, heet overigens noorderbreedte of zuiderbreedte (net op welk halfrond je bent).

Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Evenaar loopt rond het midden van de aarde. Hoever kan je weglopen van de evenaar? Om deze vraag te beantwoorden dacht ik terug aan de kleuterschool. De meester vroeg mij:" Gerard toen hoever loopt een haas het bos in?" Ik zij: "Tot de helft mijnheer, want als ie doorloopt loopt hij er weer uit". Een beetje flauw, maar makkelijk te onthouden.