Weet iemand wat dit voor stenen zijn, het lijken door mensen bewerkte gereedschappen te zijn en waarschijnlijk heel oud?

Mijn vader heeft deze stenen laatst gevonden op een stuk land 5 kilometer van het dorp. Het lijken door mensen bewerkte stenen. De eerste lijkt een beetje op een mes of speerpunt misschien. De achterkant is helemaal glad

http://nl.picturepush.com/public/12039279%22
http://nl.picturepush.com/public/12039298

de tweede is iets langer en lijkt ook te zijn bewerkt. Is deze niet af? of is het zo bedoeld? Ook hier is de achterkant helemaal glad.

http://nl.picturepush.com/public/12039315
http://nl.picturepush.com/public/12046525

Deze derde steen is rond met een beschadiging. Hier is duidelijk te zien dat de binnenkant een andere structuur heeft dan de buitenkant. Er is ook een rond gat in de steen. Zou dit misschien een versteend ei kunnen zijn?

http://nl.picturepush.com/public/12039337
http://nl.picturepush.com/public/12039320
http://nl.picturepush.com/public/12039352

Weet iemand of dit stenen/ gereedschappen die ooit gebruikt zijn in de prehistorie? En zo ja, hoeveel zouden die ongeveer waard kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga er mee naar een museum in je buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was ik ook van plan, maar ik wilde al informeren of iemand anders iets ervan weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken wel iemand die er verstand van heeft, ik zal eens kijken of die er voor je naar wil kijken. De derde is volgens mij zeker niet door mensen gevormd, maar de eerste twee zijn zeker kanshebbers voor werktuigen uit het stenen tijdperk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze stenen zijn sowieso bewerkt door mensen, voor het tijdperk en de waarde zou ik naar een museum gaan.

Het beste antwoord

Ja, de eerste drie zijn zogenaamde "flakes" die veel werden gebruikt om door de huid van dieren te snijden. De vierde is iets meer bewerkt, mogelijk is er hier op goede vraag een expert die daar meer van weet. Ik denk ook dat je gelijk hebt met het versteende ei. De schilvers aan de buitenkant en de mooie symmetrische vorm duiden daar wel op. De "flakes" werden op grote schaal van een vuursteen afgeslagen en wat verder bewerkt en komen erg veel voor in het archeologisch materiaal. Daar zal je dus niet de hoofdprijs voor krijgen, de waarde van bodemmateriaal zit hem meer in de historische en wetenschappelijke waarde. Ik zou adviseren om professionele archeologen in te schakelen, mogelijk zijn er zaken die aan de aandacht zijn ontsnapt, zoals resten van vissen en dieren die als voedsel hebben gediend in die tijd. Juist door het in kaart brengen van het ruimtelijke patroon van de vondsten en door de analyse van onbeduidende resten kunnen we veel te weten komen over de oorspronkelijk toestand van onze natuur en hoe mensen er wisten te overleven.

Ik herken de "flakes" van een artikel uit Scientific American dat ook genoemd staat bij de literatuurlijst aan het eind van de bron. Kon maar 1 foto vinden van een versteend ei (dinosaurus, maar dat geeft ook hetzelfde patroon als bij het kapot rollen van de schaal bij een gekookt kippeei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het "ei" is een zogenaamde vulkanische bom.
Ontstaan doordat bij een uitbarsting van een vulkaan vloeibare klodders magma met grote snelheid uit de kraterpijp worden geslingerd, in de lucht ietwat afkoelen en dan neervallen. De holte in de steen kan ontstaan zijn doordat een gasbel in de steen spatte en de holte achterliet. Een andere oorzaak kan de holte niet hebben, want de mens was toen niet in staat deze stof (kwarts met hardheid 7 op de schaal van Mohs) te bewerken. Ik gebruik deze stenen als vulmiddel in de trommelmachines, vandaar de glans. Zie foto.
Een dino ei heeft een anderen structuur aan de buitenkant. Zie foto.
Ik moest naar de groothandel om daar een dinosaurus nest voor je te fotograferen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke bedankt. Ik denk dat ik er mee naar een museum ga. Vooral voor de eerste twee. En dan neem ik die andere ook gewoon mee.