De waddenzee heeft niet 1 diepte. Op de afbeelding kun je zien welke dieptes er allemaal zijn en wat ze betekenen. Via de eerste link wordt e.e.a. toegelicht.

Overigens is er door de getijden geen vaste diepte (hooguit een diepte - negatief - ten opzichte van NAP). Deze diepte is natuurlijk onafhankelijk van de getijden, op verschillende plaatsen anders. In het voorbeeld zie je dat de diepte ongeveer 49 decimeter onder NAP is (zie link 2).

Verder zorgen de stromingen er voor dat deze diepte niet vast is, maar steeds verandert. Als je de derde link volgt zie je onder anderen de opmerking: "Uitgave 15 mei 2012: Deze maand zijn er veel veranderingen. Enkele zijn hieronder vermeld.
Sommige ondieptes liggen ook op een andere plek in de geul."