Zoon 4 jaar, vroeg mij of het mogelijk is dat Nederland overstroomt als het altijd miezert en hoe lang het dan moet miezeren totdat het zo ver is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Volgens mij kan dat niet. want de riolering gemaakt om veel meer water op te vangen dan dat het miezert.

Toegevoegd na 28 seconden:
Volgens mij kan dat niet. want de riolering WORDT gemaakt om veel meer water op te vangen dan dat het miezert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland hebben we gemalen die het water uit laaggelegen gebieden wegpompen naar hogere delen die uiteindelijk in de zee uitwateren. Deze gemalen zijn bestand tegen een combinatie van heftige regen en overvolle rivieren (als gevolg van die regen èn van smeltend ijs in de bovenloop van die rivieren).
Dus is het antwoord op jouw vraag: "Als de gemalen niet voor langere tijd uitvallen: NOOIT"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een nogal complexe vraag voor een 4-jarige. Ten eerste ligt maar een deel van Nederland zo laag dat het onder de zeespiegel ligt. Men gaat uit van ongeveer 26 % dat onder NAP ligt. De zeespiegel ligt momenteel echter zo'n 20 centimeter boven NAP, dus ook dat moet men dan weer meerekenen. In totaal gaat Rijkswaterstaat (inclusief rivieroverstromingen) uit van 60% overstromingsgevoelig land.

Dus ten eerste zou je kunnen stellen: Nee, niet geheel Nederland kan overstromen door regen.

Stel dat het over geheel Nederland echter altijd zou blijven miezeren, dan zou het een enorme tijd kosten om het hele land blank te krijgen. Ten eerste moeten dus de polders vollopen en de gemalen stoppen met werken, ten tweede de riviergebieden en ten derde dan de hoger gelegen gedeelten, waar in Zuid-Limburg gerust 300+ m NAP voorkomt. Dan gaat het dus min of meer een eeuwigheid duren voordat we allemaal natte voeten hebben en tegen die tijd staat een groot gedeelte van Europa ook wel onder water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoonlief zei al: ALS het blijft miezeren. Het kind stelt een hypothetische vraag, en is gewoon benieuwd hoe lang het zou duren om Nederland vol te miezeren.
Tussen haakjes hoort daar dan (stilzwijgend) bij dat we het gevallen water niet gaan wegpompen.
Motregen veroorzaakt een neerslag van 2-4 mm per etmaal. Als we even uitgaan van ca 2,7 mm per dag, dan is dat 1 meter per jaar.
Als we dan grofweg aannemen dat het deel van Nederland dat onder de zeespiegel ligt gemiddeld 2 meter diep is, en dat al het regenwater steeds naar het diepste punt kan stromen, dan moet het dus 2 jaar motregenen voordat de "bak" van laag Nederland overstroomt.
Feitelijk zal het nog wat sneller gaan omdat er ook water binnenstroomt van de regenval op de omliggende gebieden die boven de zeespiegel liggen en er bovendien water door de dijken lekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het 24/7 blijft miezeren kan je gerust enkele maanden wachten.